1 maj 2008

Bokenkät

Bokhora hittade jag följande:

1. Vilken bok läste du senast?

Senaste omläsningen var Morgan Spurlocks Jag och extra allt (boken som bygger på filmen Supersize me). Senaste icke-omläsningen var Denise Minas Blodsarv.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?

Har redan börjat på två böcker, Scott Smiths Ruinerna och Jonathan Carrolls Skrattets rike. När de är utlästa blir det nästa Denise Mina, Vargtimmen.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Det är nog flest manliga, men jag har inte så bra koll faktiskt. Det kan lika gärna vara 50/50.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?

Ibland, om jag känner mig stressad eller om det är en tråkig bok som jag "måste" läsa, till skolan eller så. Om det är en riktigt bra bok kan jag känna "ånej, den är snart slut".

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?

Jag surfar runt mycket på diverse internetbokhandlar (Adlibris, Bokus, SF-bokhandeln mestadels) och kollar vad som är nytt och intressant. Förutom det läser jag massor av bokbloggar där jag hämtar boktips, och får en del (men inte så många, kanske pga att jag läser mest av alla jag känner) från kompisar. Topplisteböcker är snarare en turn-off än en turn-on.

6. När blir en bok för lång?

Aldrig. Om den inte är mycket tråkig. Tycker ju att böcker under 800 sidor inte räknas som tegelstenar...

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?

Nja, jag läser nog helst på svenska, men på senare tid har jag börjat acceptera att läsa på engelska om det inte finns en svensk översättning. Mycket bra fantasy, SF osv. finns ju inte på svenska.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?

Hm... vet inte om det finns nån sån bok. Jag vet ju att mina vänner inte läser lika mycket som jag, och jag försöker också anpassa boktips efter person - Perdido Street Station tipsade jag dock mycket om till alla som jag visste gillar fantasy.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?

Jajamän. Jag kan ge upp en bok när som helst om jag tröttnar på den - första sidan (Sara Stridsbergs Drömfakulteten), strax innan sista kapitlet (Asimovs och Silverbergs Stjärnmörker), nånstans i mitten. Jag ger upp när den börjar vara ointressant helt enkelt.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Fantasy och deckare. Ganska mycket skräck också, mest King och Koontz. Det som inte finns: chick lit och självhjälpsböcker. Annars är mina bokhyllor rätt blandade.

Inga kommentarer: