20 december 2009

Victoria Benedictsson - Pengar

Pengar är Victoria Benedictssons andra bok och, får man förmoda, den mest självbiografiska av hennes böcker. Boken handlar om den sextonåriga Selma Berg som av sin farbror mer eller mindre luras att gifta sig med den betydligt äldre patron Kristerson. Selma är naturligtvis inte förälskad, men inbillar sig att hon kommer att bli tillfreds i äktenskapet - hennes man är trots allt mycket rik och gör vad som helst för sin hustru, och dessutom håller han faktiskt av henne på sitt eget sätt.

Men den intelligenta Selma tvingas därigenom överge sin dröm att bli konstnär, och trots flitiga självstudier i olika ämnen blir hon inte så lycklig som hon hoppats. Hon börjar fundera på om hon som ett sextonårigt barn verkligen kan förväntas att avge ett löfte som hon sedan ska tvingas leva med som vuxen kvinna.

Jag gillade Pengar väldigt mycket. Benedictsson skriver betydligt mer tillgängligt än till exempel Fredrika Bremer, språket flyter på bättre och är inte så högtravande. Dessutom har Benedictsson skapat ett intressant persongalleri med Selma i spetsen, och bokens tema är kanske inte helt aktuellt idag när man gifter sig allt senare (om alls) och dessutom kan skilja sig med lätthet - och kvinnor är ju inte heller beroende av nån som försörjer dem - men samtidigt så fungerar frågeställningen fortfarande: är ett barn kapabelt att fatta ett beslut som det senare måste leva med som vuxen?

Vi har också läst Pengar:
Theresans
Lyrans Noblesser
Dievas liv och äventyr
Camilla

Och Vixxtoria har istället läst Fru Marianne.

6 kommentarer:

HomeRiver sa...

Oj, vad mycket tips jag hittar på din blogg :-) Tack för att du delar med dig. För att vara säker på att hitta tillbaks la jag upp en länk från min blogg på en gång.

Fia sa...

Jag tycker du ska läsa mina kommentarer efter recensionen av Ondvinter.. ;)

Martina sa...

HomeRiver: kul att du gillar bloggen, välkommen tillbaka! Du verkar ha en väldigt fin blogg själv.

Fia: tur att du gillade boken, inte kul att såga nåt och sen få påhälsning av författaren. ;)

JL sa...

Jag gillade också bloggen.

Lyrans Noblesser sa...

Läst pengar och gillat :-)

http://lyrannobel.blogspot.com/2009/12/pengar.html

Anonym sa...

Nu har jag också läst och skrivit om pengar!

God fortsättning!