19 september 2010

Agnes von Krusenstjerna - Den blå rullgardinen

I´m on a roll here! Igår läste jag ut Drottning Grågyllen, idag både började och avslutade jag Den blå rullgardinen. Den var ju så kort. Nu har jag bara Droppar i folkhavet kvar och sen är jag ikapp!

Den blå rullgardinen är första delen i Fröknarna von Pahlen-sviten, en serie om sju böcker. Jag äger redan de första två och det var ju tur, för nu när jag beställde resterande delar (ja, naturligtvis gjorde jag det) så visade det sig att del 1 och 2 är slut på förlaget.

I denna bok presenteras familjen von Pahlen, där Petra von Pahlen i synnerhet är huvudpersonen. Hon är yngsta barnet och enda flickan, och bor vid 27 års ålder ensam och ogift (på grund av en olycklig kärlekshistoria - how very Anne Elliot i Övertalning!) på Eka, en gård hon ärvt av sin faster. Petras bror Hugo och hans hustru är båda döda och frågan är nu vem i familjen som ska ta hand om Hugos snart 12-åriga dotter Angela. Petra har redan bestämt sig; Angela är hennes.

Så blir det också. Angela flyttar in hos Petra men undervisas av en guvernant tillsammans med kusinerna i granngården, så att hon ska få träffa andra barn.

Andra viktiga personer i boken är Johan von Pahlen, en släkting till Petra som inte riktigt är som han ska i huvudet, Petras bror Hans och dennes judiska hustru Betty (som är föräldrar till kusinerna i granngården), Petras gamla skolkamrat Elsa som blir barnens guvernant, Adéle som är hustru åt förvaltaren på Eka och en grinig och bitter kärring som gottar sig åt andras olycka, och Tage, Johans systerson. Det är ett sammelsurium av människor att hålla reda på helt enkelt.

Nu är det här ju första boken i en ganska lång serie men jag tycker absolut att hela serien verkar lovande. Jag gillar Agnes von Krusenstjernas språk - målande men inte fullt lika blomsterfyllt som Selma Lagerlöfs, för att ta ett exempel - och hon hymlar verkligen inte med kärleksbeskrivningarna. Det blev ju stor skandal när böckerna kom ut för att de var så rakt på sak och dessutom inte fördömde utomäktenskapliga förbindelser, och även om de känns extremt harmlösa idag så kan jag absolut förstå hur skandalösa de måste ha varit för moraltanterna i början av 1930-talet.

Iallafall, jag gillar och ska absolut läsa resten av serien också. Böckerna är ju som jag skrev ovan ganska korta, det tar inte många timmar att läsa ut en bok så sju borde gå rätt snabbt bara jag har lust för just de böckerna... (Däri ligger problemet, tror jag. Jag är rätt ombytlig när det gäller vad jag vill läsa.)

Vi har också läst Den blå rullgardinen:
Violen
Paulas bokblogg
Camilla
Theresan

5 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Jag har läst delar av den här boken en gång för länge sen, och skulle gärna vilja läsa om och sedan fortsätta serien. Det låter lovande att du gillar så mycket att du vill fortsätta med det också.

Och så är jag grymt imponerad av att du läst ikapp ditt projekt!! (Jag är en sån som liksom ger upp om jag inte hinner, och så får saker vara.)

Och du, förresten. Kommer du ihåg att du inte bara hann läsa i helgen, utan var hos mig på fest också? :-)

Martina sa...

Mja, inte riktigt ikapp, jag har Droppar i folkhavet kvar. =)


Fest, ja just det! Jag hade ju tänkt skriva och tacka för senast, men det glömde jag ju totalt bort. Mycket trevligt var det iallafall! =)

Annika sa...

Serien om fröknarna von Pahlen har en alldeles särskild plats i mitt hjärta. Köpte hela serien i kartonnerad utgåva i tonåren. Köpte den sedan i pocketutgåva för några år sedan ;). De till hör de romaner som jag faktiskt, med jämna mellanrum, har läst om.
Krusenstkernas självbiografiska tegelstenar som om jag inte minns helt fel heter "Fattigadel" plöjde jag också under tonåren. Undrar om de ens går att beställa på bibliotek numer?

Martina sa...

Vi har dem. =) Eller ja, inte min filial, men stadsbiblioteket. Tror att de finns åtminstone i magasinet på de flesta bibliotek.

Lotta sa...

Då har du mycket trevlig läsning framför dig. Serien om systrarna von Pahlen är ju helt fenomenal!
/Lotta