3 januari 2011

Alfabet-utmaning

Jag har bestämt mig för att under 2011 ska jag läsa minst en bok från varje bokstav i alfabetet - av de olästa jag har hemma alltså. Det blir inte alla bokstäver, jag har ingen på I, Q, X, Y eller ÅÄÖ (om jag inte lyckas införskaffa detta under året), men resten av alfabetet finns. Det är förstås författarens efternamn jag pratar om.

Jag kommer inte heller att läsa dem i alfabetisk ordning utan läser det jag är sugen på för tillfället. När året är slut borde jag alltså ha läst minst 21 böcker ur SUB:en.

A - Ajvide Lindqvist, John - Lilla stjärna
B - Brandreth, Gyles - Oscar Wilde and the Nest of Vipers
C - Cussler, Clive - Medusa
D
E
F
G
H
I
J - James, Henry - The Turn of the Screw
K
L - Langan, Sarah - The Missing
M - Martin, Andrew - The Necropolis Railway
N
O
P - Preston, Douglas och Child, Lincoln - The Ice Limit
Q - ingen författare
R
S
T
U
VW
X - ingen författare
Y - ingen författare
Z
Å - ingen författare
Ä - ingen författare
Ö - ingen författare

P.S. Den som är sugen får förstås haka på!

14 kommentarer:

Malin Elisabeth Palm sa...

Hej!
Det här verkar kul, jag antar också den här utmaningen. Tack för en bra blogg!

violen sa...

Kul och annorlunda idé! Men jag hakar inte på eftersom jag ju lånar mycket böcker och de går nästan alltid före eftersom lånetiden tickar. Ibland äger jag ju faktiskt en bok som jag läser i utmaning el.dyl. men jag har ju en förmåga att köpa billiga pocketböcker m.m. på loppis osv. som jag tror jag vill läsa senare.
Mitt bästa fynd är Jenny av Undset i perfekt inbundet skick för 1 (en!) krona på Kupan. Den läste jag ju sen i nobelprisutmaningen.....:-)
Ibland köper jag en bok bara för att den är vacker och hur smart är det när bokhyllorna är överfyllda? Fast det är smart för vackra böcker är bra för ögat! ;-)

Jag lyssnar just nu på Spill och insåg efter tre minuter att den här boken vill jag ju äga! så när den kommer i pockst så slår jag till.......

Boktradition sa...

Jag skulle verkligen behöva en sådan här utmaning, ska titta igenom bokhyllan i veckan och se vilka böcker det ger mig

Cicci sa...

Kanon bra idé! Låter som en perfekt utmaning för mig! :-) Jag skall nämligen bara läsa mina egna böcker i år, då jag har alldeles för många olästa eller så gamla att jag inte minns vad de handlade om. :-)

Åsa sa...

Det borde jag med göra! Jag ska genast kolla igenom hyllan hemma.

Eve sa...

Låter kul, jag hänger på! Men kör lite modifierat, har inte så många olästa böcker i min bokhylla utan blandar upp med lite bibliteksböcker också...

Chrissan sa...

Denna utmaningen var mycket bra. Jag antar den med. Vilken inspiration. Tack...

Jenny H sa...

Jätterolig idé! Och superbra för mig som har så många olästa böcker i bokhyllan... så jag läser dem istället för att låna femtioelva böcker på bibblan. Jag hänger med på utmaningen och har bloggat om den på min blogg. Direktlänk till inlägget: http://havsdjupens-sal.blogspot.com/2011/01/alfabet-utmaning.html

Martina sa...

Kul att det är fler som gillar idén! Jag håller på med P just nu fast det går lite trögt för jag har inte så mycket lästid.

Sara BE sa...

Kul idé! :) Jag är med!

http://0glorybox0.blogspot.com/2011/01/alfabet-utmaningen.html

Sara sa...

Hej! Jag är också med. Kul iniativ :)

http://sarasperspektiv.blogspot.com/2011/01/alfabet-utmaningen.html

BokMamma sa...

Jag håller på att sätta ihop en lista så jag hoppar också på.

Cicci sa...

Här är min lista:
http://ciccisbokblogg.blogspot.com/2011/01/alfabet-utmaning-2011.html

Marina sa...

Kul idé. Jag hänger på.