9 augusti 2007

Frågor och svar

Hittade en lista med frågor på en bokblogg och tänkte att jag skulle besvara dem. Alla som läser mina svar får gärna svara på dessa frågor också om de vill =).

Hur många böcker läser du (i snitt) i månaden?
Oj… ibland läser jag en bok om dan, eller mer. Ibland kanske 2-3 i veckan… Så kanske 10-12? Eller 15? Beror på hur upptagen jag är.

Vilken är din favoritgenre?
Deckare, fantasy och science fiction. Kan tyvärr inte pinpointa det bättre.

Favoritförfattare?
Douglas Coupland, Dorothy Sayers, Jane Austen, Stephen King. Med flera…

Bästa bok?
Microslavar av Douglas Coupland

Lånar du ut dina böcker?
Jajamän. Men med en skarp tillsägelse om att de ska behandlas väl.

Vad gör du helst: köper eller lånar böcker?
Lånar, och om det är en bra bok (eller en väldigt billig pocketbok) så köper jag den.

Pocket eller inbunden?
Pocket, det är billigare. Men det viktigaste är att alla böcker i en serie är av samma format.

Hur petig är du - är det ok att vika hörn och bokryggar, eller ska böcker helst se nya ut?
Det ska helst inte märkas att boken är läst. Brutna ryggar och vikta hörn ger mig hjärtfel. Mina böcker är mina barn…

Brukar du se till att läsa något från årets nobelpristagare i litteratur varje år?
Nej. Nobelpristagare brukar vara för pretentiösa och jag är ingen litteratursnobb (om det inte gäller Harlequinromaner).

Inga kommentarer: