7 augusti 2007

Carina Burman - Vit som marmor

Denna historiska deckare läste jag häromdan (efter att ha väntat och väntat på att den skulle komma till biblioteket). När jag äntligen hittade den läste jag ut den på några timmar =). Det är en fristående uppföljare till Babylons gator, som utspelar sig i London. Vit som marmor utspelar sig i Rom år 1852, och huvudpersonen är precis som i Babylons gator den medelålders svenska författarinnan Euthanasia (ja, hon heter så) Bondesson. Tillsammans med sin unga och vackra sällskapsdam Agnes är Euthanasia på semester i Rom, där hon insuper stadens kulturliv, mat och vin i den svenska konstnärskolonin bestående av författare, målare, skuptriser med flera. Naturligtvis inträffar ett mord, och naturligtvis blir Euthanasia inblandad...

Carina Burman är docent i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet och har gett ut både facklitteratur och romaner. Babylons gator är hennes första bok om författarinnan och amatördeckaren Euthanasia Bondesson, och uppföljaren Vit som marmor håller samma höga klass som den första boken. Dessa båda kan definitivt rekommenderas, iallafall om man gillar deckare, historiska romaner och medelålders damer med skinn på näsan =). Längtar redan efter nästa Euthanasia-deckare!

7 kommentarer:

AnnCharlott sa...

Ah, jag gillar också Carina Burmans historiska romaner. Och om du inte har läst den än så kan jag rekommendera hennes bok "Den tionde sånggudinnan"

Martina sa...

Tack för tipset, ska låna den så fort den kommer in på biblioteket (den var utlånad nu).

Martina sa...

i brist på Den tionde sånggudinnan så lånade jag Cromwells huvud istället =). Får hoppas att den är bra den med!

Erika sa...

Håller med dig om att Carina Burmans historiska mysdeckare är härliga! Det inte bara ond bråd död som hos alla andra, utan lika stor andel kulturhistoria och njutning...
Gillar för övrigt det humoristiska knorren med hennes namn, då "eutanasi" är det medicinska (grekiska) ordet för dödshjälp!

e sa...

Jag tycker Carina Burmans tidga böcker är ännu bättre. Som redan nämnts här är "Den tionde sånggudinnan" fantastisk, min absoluta favorit. "Cromwells huvud" är också bra, kan även rekommendera "Islandet".

Martina sa...

Erika: ja, tänk vad roligt det måste ha varit när hon presenterade sig i London... "Du hette vadå, sa du?"

e: jag har inte börjat på Cromwells huvud än, men jag hoppas att den är lika bra som Euthanasia-böckerna.

Anonym sa...

Åhå! Babylons gator fick jag med som "gratis sommarpresent" när jag beställde ett par böcker från bokklubben jag är med i (Böckernas Klubb), men den står oläst i bokhyllan än så länge..