19 augusti 2007

Carina Burman - Cromwells huvud

Mja, jag vet inte. Det här var en lättviktare - lättglömd och inte särskilt spännande. För att vara ärlig är jag fortfarande inte säker på vad den egentligen handlade om. Språket är visserligen bra; man får följa karaktärerna genom en osynlig, men medveten, Berättares ögon och dennas (dennes?) språk är ganska poetiskt.

Historien går som följer: svenska Malin anländer till Cambridge för att arbeta i en brittisk universitetsfamilj, samtidigt som en svensk antropolog anländer till samma stad för att knytas som gästforskare till colleget Lady Elizabeth Hall vid Cambridges universitet. Deras vägar korsas snart, faktiskt redan på flygplatsen, och efter några månader i Cambridge börjar de även umgås.

På Lady Elizabeth Hall börjar snart märkliga saker inträffa - det sker ett mord (eller är det ett mord?) bland lärarna, men märkligt nog så verkar mordet inte vara det viktiga i boken. Vad det viktiga i boken är vet jag faktiskt inte; det handlar om kärlek, jobb, intriger och så vidare men i slutändan vet man fortfarande inte hur karaktärerna hänger ihop med varandra - själv var jag mest förvirrad efter att ha läst sista sidan.

Enda anledningen att läsa den här... deckaren? är språket och berättartekniken. Handligen kan man lämna därhän.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hennes deckare har jag inte läst, men ett par andra historiska böcker.