19 januari 2008

Skräck i novellformat

Jag var på biblioteket igår och lånade en novellsamling av Edgar Allan Poe (en klassiker till läsutmaningen, tänkte jag) och håller nu på att läsa novellerna i blandad ordning. Har läst bland annat Ett fat amontillado, Det skvallrande hjärtat och Morden på Rue Morgue, men jag vet inte - de tilltalar mig inte särskilt mycket faktiskt. Språket är ganska trist och jag kan inte med bästa vilja i världen påstå att någon av de noveller jag läst hittills varit särskilt skrämmande. Jag vill förstås ändå läsa de mest kända novellerna som till exempel Huset Ushers undergång, Röda dödens mask, Brunnen och pendeln och Den svarta katten, men snarare för att det är något man "ska" ha läst (för att känna igen referenser i andra böcker till exempel) än för att jag tycker att de är särskilt bra.

4 kommentarer:

Country Girl sa...

Jag håller med - Poe är inte lika bra som man har fått för sig att han är. Det är väl mest den stämning han skapar och den tid han verkade i som man gillar.
Stilistik och språk är inte hans styrka och berättelserna är rätt svaga och förutsägbara.
Bättre att läsa Conan Doyle, Shelley eller R L Stevenson.

Anonym sa...

Jag har läst Frankenstein (inte så förtjust i), Dr Jekyll och Mr Hyde (rätt bra) och det mesta om Sherlock Holmes (älskar).

AnnCharlott sa...

Jag har något minne av att jag "way back then" när jag gick på gymnasiet läste någon av Poes noveller på engelska och tyckte så mycket om just språket. Men nu när ni alla som skrivit här tycker att språket är klent undrar jag om mitt minne också är klent eller om vi bara tycker olika :)

Tekoppen sa...

Jag tycker personligen att The Black Cat är ganska läskig, men jag kanske bara är lättskrämd :) Eller så kommer det extra nära för att jag är en sådan kattälskare. Hoppas att du gillar den iaf :) Det är ju alltid tråkigt när man blir besviken på en klassiker.