28 januari 2008

Bokfemman v. 5

Veckans tema är filmatiseringar. Nämn dina fem favoriter av filmatiseringar av böcker.
  • Lord of the Rings-trilogin. Ja, faktiskt. Jag älskar böckerna men jag älskar filmerna ännu mer (i extended-versionen förstås). Har sett dem ett oräkneligt antal gånger och kan citera långa stycken utantill (med rätt tonfall dessutom, det är viktigt).
  • Persuasion (1995). Underbar tolkning (slår den nya versionen med hästlängder). Följer boken mycket väl, dessutom.
  • The Shining (1980). Det finns en version - en miniserie med Rebecca De Mornay - som följer boken mer slaviskt och som King själv tycker bättre om, men den är skräp och Stephen King borde aldrig tillåtas att själv skriva manus till filmatiseringar av sina verk. Förlåt, Stephen, men det är sant. Stanley Kubricks film är fantastisk.
  • Nyckeln till frihet (The Shawshank Redemption). Bygger också på en King-historia (novell den här gången), men här har Stephen inte skrivit manus. Har faktiskt inte läst novellen men filmen är, tja, i brist på bättre ord - fantastisk.
  • V for Vendetta. Ok, den baseras på en tecknad serie, inte en bok, och Alan Moore gillade den inte, men det bryr jag mig inte om. Det är fortfarande den bästa jäkla filmen som finns.
Åh nej, det blev ju fem stycken redan! Jag som har så många bubblare. Måste räkna upp några stycken...

Jag undvek medvetet att lista samma filmer som *Malin* redan tagit, annars hade Stolthet och fördom (miniserien; jag har nästan slitit ut dvd-skivorna, så många gånger har jag sett den) och När lammen tystnar fått vara med också. Mer Jane Austen: Förnuft och känsla (1995) gillar jag skarpt (Alan Rickman! Jag säger bara det). Neil Gaimans Stardust, nästan bättre som film än som bok. Hellboy (också baserad på tecknad serie, och ja, jag gillar faktiskt filmen trots att den blivit sågad. Me likes Ron Perlman. Och Selma Blair). Den oändliga historien (1984) baseras på första halvan av Michael Endes bok, och jag älskade den när jag var liten. Den andra halvan är också filmatiserad men är inte alls lika bra.

Ja, jag måste nog nästan hålla med *Malin*; det kanske är så att de bästa filmerna är baserade på böcker =). Eller nej. Många av mina favoritfilmer har ingen förlaga. Hm, svårt att avgöra det där.

9 kommentarer:

Country Girl sa...

Haha, kul att höra att det finns fler som sett på LotR-filmerna en miljard gång och kan spela upp hela scener. Men rätt tonfall, dialekt, rubbet. Och naturligtvis är det extended-versionerna man ser helst...

niffin sa...

Jag säger också "Alan Rickman". ;)

Marianne sa...

"Easy peasy Japaneasy" - jag älskar The Shawshank Redemption!
Det är nästan så att jag medvetet undviker att läsa novellen för att den inte ska få förstöra filmen, men ska nog ta mod till mig snart ...

"The Shining"? Nja, jag hakade genast upp mig på varför ett hotell är stängt på vintern när snön ligger bråddjup. Åker inte turister skidor i de trakterna? :-)
Sedan gick det liksom att ta storyn på allvar.

Peter Ljungkvist sa...

Ahh, två Stephen King relaterade av fem. Tycker jag låter bra...=)

Martina sa...

Marianne: jag har alltid antagit att det är för att det är för mycket snö, dvs. turisterna blir insnöade...

Peter Ljungkvist sa...

Jo det är King som skrivit den i novellsamlingen "Sommardåd" från 1983. Ursäkta att jag svarade ivana på detta, men King är min allra största favorit, så jag kunde inte låta blir...=)

Anonym sa...

Det är lugnt, jag hade nog inte kunnat svara på i vilken novellsamling den fanns hursomhelst =).

Anonym sa...

länkade precis till din blogg ;)
kram

Anonym sa...

Du har så rätt om The shining. King borde verkligen inte tillåtas att göra film.

Kingdom hospital är ju ett skräckexempel.

Men för övrigt kan jag rekommendera att du läser Nyckeln till frihet. Filmen följer novellen och jag tror inte att du blir besviken.