25 januari 2008

Att förbjuda böcker

Visste ni att Karlsson på taket förbjudits i Nordamerika (USA, gissar jag på)? Inte? Det visste inte jag heller förrän idag. Enligt Wikipedia förbjöds den på grund av "subversive views on baby-sitters". Jaha minsann.

Andra böcker som förbjudits på olika ställen i USA är Bron till Terabithia av Katherine Paterson (nu finns den ju som film också), Häxorna av Roald Dahl, Räddaren i nöden av J. D. Salinger, Älskade av Toni Morrison, Purpurfärgen av Alice Walker, Huckleberry Finn av Mark Twain och Lemony Snickets berättelse om syskonen Baudelaires olycksaliga liv. I USA förbjuds böcker främst på grund av att de innehåller svordomar, vulgaritet, sexskildringar, homosexualitet, allmän "omoral", ockultism eller sånt som kan tolkas som "anti-family" eller "anti-religion". Det rör sig visserligen inte om några nationella förbud, men enskilda countys eller skolor kan förbjuda böcker som sedan plockas bort ur biblioteksbestånden och från skolelevernas läselistor. Det roligaste exemplet tycker jag är skolan som plockade bort Ray Bradburys Fahrenheit 451!

8 kommentarer:

Marianne sa...

Jo,det visste jag.
Det är det man protesterar emot under "Banned Books Week" varje år.

Nu minns jag tyvärr inte vem det var, men minst en bloggare till och jag skrev om det i november var det väl.

Rätten att protestera mot viss littertur och rätten att protestera mot protesterna är egentligen poängen med USA, om man jämför med diverse vänsterregimer där litteratur och allt annat stýrdes av staten ...

Martina sa...

Jo då, det var jag som också skrev om Banned Books Week (i september) =). Men jag visste inte att just Karlsson på taket var förbjuden.

Marianne sa...

Jag hade för mig att det var du; blev visst lite förvirrad när du tog upp samma ämne igen :-)

Anonym sa...

Det var just pga Karlsson på taket som jag tog upp samma ämne, jag håller nämligen på att skriva min uppsats om just "banned books".

Anonym sa...

Det är ju direkt poetiskt att förbjuda Fahrenheit 451! Utmärkande är också att den "bekymrade fadern" inte hade läst boken utan hade bara bläddrat i den, men den här typen brukar inte sätta sig in i en fråga innan de dömer i den.

Anonym sa...

Ack ja, jag undrar om de ens förstår ironin i att försöka förbjuda just den boken?

Peter Ljungkvist sa...

Att i USA förbjuda en amerikansk nobelpristagare som Toni Morrison verkar vara något korkat....tycker i alla fall jag....=)

Martina sa...

Tja, amerikaner brukar väl inte utmärka sig för någon större listighet i dylika frågor...

Fahrenheit 451 t.ex. hamnade i blåsväder pga "offensive language", när det gäller Älskade så anklagades den för "vulgar language, sexual explicitness, or violent imagery that is gratuitously employed."

De verkar helt enkelt inte kunna sätta sig över svordomar etc. och se berättelsen som en helhet.