29 januari 2008

Clive Cussler - Djingis Khans hemlighet

Den senaste i raden av Clive Cusslers Dirk Pitt-romaner, och den andra som Cussler skrivit tillsammans med sin son Dirk (som fått ge namn åt huvudpersonen Dirk Pitt), är en klassisk äventyrs/actionroman i bästa Cussler-stil. I denna bok står världens oljeproduktion på spel, när den maktfullkomlige ättlingen till Djingis Khan bestämmer sig för att han vill bli Mongoliets (och världens) oljekung.

Dirk Pitt, numera chef på NUMA, och hans kompanjon Al Giordino befinner sig på ett forskningsfartyg i Bajkalsjön när en jordbävning inträffar. Det bildas en seichevåg (sjövarianten av en tsunami) som hotar att krossa fartyget och allt annat i sin väg, och endast genom ett rådigt ingripande av Pitt och Giordino lyckas man rädda inte bara det egna fartyget utan också ett oljeprospekteringsfartyg (långt ord!) med rysk-mongolisk-amerikansk besättning. Det blir upptakten till en farofylld historia där Pitt och Giordino som vanligt riskerar sina liv för the greater good. Pitts båda vuxna barn, Summer och Dirk, får också vara med på ett hörn.

Helt ok bok, inte Cusslers bästa kanske, men ända fram till slutet var den riktigt spännande. Jag blev dock lite less på den där klichén som (manliga) författare så ofta faller för - när den malaysiske piraten "lystet ser på Summers smidiga kropp" och så vidare. Gah! Kan det nån gång finnas med en - vacker - kvinna utan att det kastas lystna blickar och kanske rentav också hotas med våldtäkt? Skurkarnas "ondskefulla leenden", "elaka skratt" eller "hånfulla miner" känns även de ganska enerverande. De sista sidorna - efter de lystna blickarna - skummade jag bara igenom för att komma fram till (det extremt otroliga, men det är så det ska vara i Clive Cusslers böcker) slutet så fort som möjligt.

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Jag hade en period då jag läste väldigt mycket av Clive Cussler. Har dock inte gjort det på länge, men när jag läser din recension så blir jag lite inspirerad att läsa nån av hans nyare böcker.
//Kerstin

Anonym sa...

Jag har aldrig läst Clive Cussler men jag kanske skulle ta och göra det. Spännande och underhållande, eller?

Gunilla sa...

Kanske ett boktips...
Jag har fått en recension från en av mina bloggläsare:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.1335172