19 april 2008

Neal Stephenson - Snow Crash

Det var länge sen jag spenderade nästan två veckor på en bok (till och med 800+ sidor Perdido Street Station läste jag på en dryg vecka), men Snow Crash har faktiskt tagit en stund att ta sig igenom. Därmed inte sagt att det är en dålig bok, för det är det inte (den är till och med mycket bra) men jag ursäktar mig med att Bryan Smith och några till trängde sig i kön.

Snow Crash handlar främst om två personer, Hiro Protagonist - pizzabud, frilansande hacker och världens bäste svärdskämpe - och Y.T., 15-årig thrasher och professionell Kourier (skateboardbud). Y.T. och Hiro träffas av en slump när Hiro ska leverera en pizza och Y.T. poonar (hakar sig fast vid) hans pizzabil. Pizzaleveransen går förstås åt helvete, men den leder till att Y.T. och Hiro börjar samarbeta med att leta information som de laddar upp till Metaverse.

Hiro och Y.T. lever i en värld som är ganska annorlunda vår - samtidigt som det är precis samma värld, bara några år in i framtiden, och dessutom en värld som tagit en lite annan riktning i historien. Franchisekedjor har tagit över världen, och istället för att bo i ett "land" som vi känner till det så är man medborgare i någon av alla de franchisenationer som växt fram som svampar ur jorden - Mr. Lee´s Greater Hong Kong, Reverend Wayne´s Pearly Gates och så vidare (jag kan absolut se det hända inom en överskådlig framtid).

Hiro, som är en av de hackers som konstruerat stora delar av Metaverse (internet, fast i VR-tappning), får upp ögonen för en del märkliga händelser som inträffar, både i Metaverse och i verkligheten. Hackers börjar plötsligt babbla någon sorts konstig rappakalja, samtidigt som deras datorer går igenom en snow crash - en total härdsmälta. Dessutom har det kommit ut en ny drog på marknaden som heter... snow crash. Finns det ett samband? Ganska snart är Hiro, Y.T. och flera andra indragna i något som mycket väl kan ta livet av dem.

Stephenson har bakat in en hel del fin samhällskritik i Snow Crash (jag tänker bland annat på hans beskrivning av franchinsenationen "United States of America" - byråkrati och hemlighetsmakeri!) förutom att det är en actionladdad SF-historia. Det negativa jag kan säga är väl att jag fortfarande är lite smått förvirrad över vad, tja, vad snow crash egentligen är och hur allt hänger ihop - det kan förstås ha att göra med att jag läste boken under en sån lång tidsperiod, handlingen blev för upphackad. Men jag tycker också att handlingen är ganska upphackad - visserligen får man i princip bara följa Y.T. och Hiro (de har vartannat kapitel ungefär), med några avstickare hit och dit för andra personer, men det blir ändå ganska osammanhängande på något sätt.

Well, that said, så får den ändå ett bra betyg. Kul med lite annorlunda SF (särskilt som den är skriven på det tidiga 90-talet). Den påminner mig också lite om Tad Williams Otherland-serie, och det skulle inte alls förvåna mig om Williams har läst Snow Crash.

1 kommentar:

iLEZ sa...

Hej Martina!
Snow crash är vad man nu skulle kalla ett memetisk virus, alltså en genetisk kod, fast kulturell, som är skapad med elaka avsikter. Boken handlar om hur viruset sprids och hur det sedan stoppas med hjälp av bokens hjältar. Så tolkar jag det. =)

Jag kan HETT rekommendera Stephensons andra böcker, i synnerhet Cryptonomicon, som är den bästa bok jag läst. Om du känner dig riktigt äventyrlig ska du läsa stephensons senaste bok Anathem.