11 april 2008

4 önskade

Den här veckan tänkte jag vara med på Saras nystartade "4 önskade" (fyra saker man önskar att man hade gjort) eftersom det denna gång handlar om böcker. Temat idag är alltså:

Vilka 4 böcker önskar du att du hade skrivit?
  • Microslavar av Douglas Coupland. Därför att det är min favoritbok, och för att det är en fantastiskt fin berättelse om kärlek, vänskap och nördighet.
  • Perdido Street Station av China Miéville. Därför att det är en underbart myllrande bok skriven av en person med oerhört rik fantasi, en sån fantasi som jag skulle vilja ha.
  • Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Se motiveringen ovan, plus att om jag skrivit LGTG så hade jag kunnat skratta hela vägen till banken.
  • To kill a mockingbird av Harper Lee. Hur häftigt hade det inte varit att ha skrivit den Stora Amerikanska Romanen? (Eller en svensk motsvarighet.)

Inga kommentarer: