23 april 2008

Mark Frost - De sju försvurna

Mark Frost är killen som skrev och producerade Twin Peaks tillsammans med David Lynch, och förutom denna gåva till mänskligheten har han också skrivit några romaner. De sju försvurna handlar om Arthur Conan Doyle (ja, den Arthur Conan Doyle) som blir bekant med en kokainmissbrukande, fiolspelande, ytterst intelligent mångsysslare i hennes majestäts hemliga tjänst - nej, inte Bond, och inte Sherlock Holmes heller, utan Jack Sparks som är ute på jakt efter världens största och ondskefullaste kriminella geni - professor Råttigan! Nej, förlåt, det blev fel.

Doyle är vid berättelsens början (i mitten av 1880-talet) 26 år gammal, relativt nybliven läkare och aspirerande författare. Han har skickat in ett manuskript till flera bokförlag och det är där alla hans bekymmer startar. Känd som en ivrig avslöjare av bluffande medier får Doyle ett brev som ber honom infinna sig på en seans i en av Londons ruffigare stadsdelar. Naturligtvis går han dit, och naturligtvis går det hela åt skogen. Detta blir upptakten till en spännande historia med övernaturliga förtecken.

Det här var en helt ok bok, faktiskt rätt så läskig på sina ställen (gråhuvorna - *ryys*) som mer än bara lite känns som en Sherlock Holmes-novell (en ganska lång sådan förstås, och mer mer våld och övernaturliga inslag). Det enda jag kan ha att invända är att slutet, eller snarare händelserna som leder till (det faktiskt ganska oväntade) slutet, är ganska sammantryckta - ungefär som att Frost upptäckte att hans deadline höll på att överskridas och därför var tvungen att knyta ihop allt snabbt.

Eller så kan det hända att det bara var jag som var lite trött... Nå ja, De sju försvurna är ändå en bok att rekommendera om man gillar romaner med en verklig historisk person i huvudrollen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm. Det här låter otroligt bekant.

Gick den inte som TV-serie eller TV-film också?

Martina sa...

Det vet jag inte, jag har iallafall inget minne av det.

Anonym sa...

Jag är nästan 100% säker.

Den handlande om en ung Conan Doyle och mystiska dödsfall i samband med seanser.

Det kan inte gärna vara två olika historier. Men tror du jag kommer ihåg namnet???

Martina sa...

Jag har försökt hitta en tv-serie i den stilen, men misslyckats (det betyder förstås inte att den nite finns). Däremot har jag nu sett att det finns en uppföljare till boken, med titeln The 6 Messiahs.

niffin sa...

Undrar jag om det inte är denna: http://www.imdb.com/title/tt0212903/ ni söker. Den följdes av fler avsnitt (med en annan skådespelare som ACD).

Jag har gått & glott på "De sju försvurna" på biblioteket länge.
Nu blir det låna av.