30 september 2010

Tematrio - Titelkvinnor

Förra veckans tematrio (ja, jag vet, jag ligger efter) handlar om böcker med damer i titeln. Frågan lyder alltså helt sonika:

Berätta om tre romaner/noveller/texter med ett kvinnoförnamn i titeln!
  • Lewis Carroll - Alice in Wonderland and Through the Looking Glass. Det är väl ingen som har missat vad Alice i Underlandet handlar om? Men det är nog också många som har gjort som jag: sett Disneyfilmen men aldrig läst boken... Skäms på mig. Den står i bokhyllan iallafall. 
  • Neil Gaiman - Coraline. Gaimans läskigaste barnbok om den lilla flickan Coraline vars föräldrar försvinner och måste räddas från den Andra mamman med knappögonen i spegelvärlden. Filmen är okej, men boken oändligt mycket bättre (och om jag skulle få för mig att skaffa barn och det blev en flicka så skulle jag kunna tänka mig att döpa henne till Coraline). 
  • Stephen King - Rasande Rose. Tyvärr inte en av Kings bästa enligt min åsikt, men ändå ganska intressant. Rose är offer för en hustrumisshandlare men bryter sig fri och sticker till en annan stad. På en liten antikaffär hittar hon en tavla som hon känner sig starkt dragen till, och den tavlan kommer ha stor betydelse för hennes liv - och hennes misshandlande makes död. 
Jag har insett att jag äger väldigt få böcker med ett kvinnonamn i titeln. Många med ett mansnamn i titeln, och många med ett kvinnligt ord (kvinna, flicka, hustru, drottning etc.) i titeln, men inte så många specifika kvinnonamn. Är det ovanligare med kvinnonamn i boktitlar, eller är det bara jag som har ett snedvridet urval?

    2 kommentarer:

    Arina sa...

    Jag äger inte heller många och har väldigt svårt att komma på några sådana titlar. Det jag inte har för ögonen finns inte.

    Hanneles bok-paradis sa...

    jag får kolla