1 oktober 2010

Oktober? Redan?

Var tar tiden vägen egentligen? Det är redan oktober, och jag som precis började jobba i Piteå (5 juli, närmare bestämt). Jag insåg igår att det inte alls är lång tid kvar innan jag slutar (slutet av januari) och fick lite ångest över det...

Snart tillkännages årets nobelpristagare i litteratur. Jag hade nåt ambitiöst projekt att läsa 12 möjliga kandidater under året, eller rättare sagt från oktober 2009 till september 2010, men det gick ju lite sådär med det - jag tror jag läste en av dem, nämligen Ismaïl Kadare som jag inte tyckte särskilt bra om. Man kan lugnt säga att det var ett relativt misslyckat projekt, alltså.

Jag tror att det är temat över 2010 för min del - misslyckade läsprojekt. Jag har helt lagt ner Jorden Runt och Theresans nobelpristagarutmaning, dystopisommaren blev inte av alls (fast jag läste ju en postapokalyptisk bok ändå, The Passage) och till och med Skrivande svenskor fick stryka på foten. Fast där har jag ju nästan läst ikapp - jag ska ta tag i Droppar i folkhavet i oktober så att jag är i fas till den sista författarinnan, Stina Aronson.

Nästa år ska jag inte delta i några läsutmaningar i onödan. Fast Jorden Runt är ju himla kul egentligen... Och det är ju alltid bra att ha läst nobelpristagare, särskilt som bibliotekarie. Nästa år kanske jag blir arbetslös hur som helst så då har jag ju tid. Nå ja, jag får se då hur jag gör.

Är det förresten nån som har nån idé om en läsutmaning i stil med Klassiska kvinnor och Skrivande svenskor till nästa år? Jag har funderat och funderat, men kan inte komma på nåt. Det ska helst vara kvinnliga författare, förstås, och nåt sorts tema som man kan samla ihop dem under. Om det är nån som kommer på nåt så hojta till i kommentatorsbåset.

Själv vill jag ju gärna läsa mer SF/fantasy/skräck etc., men är det nån annan som skulle vara intresserad av en sån utmaning?

2 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag föreslår tyskt... tyska/österrikiska/schweiziska etc kvinnor till exempel- Den utmaningen skulle jag gärna hoppa på. Tror att det finns en hel del tyska kvinnor (i varje fall moderna sådana) i översättning. (Jo, jag har sneglat på bokmässetemat 2011.... :-)

Martina sa...

Ja, kanske det. Jag vet inte så mycket om tyska kvinnliga författare.