7 september 2009

Tematrio - Mammor

Jag fortsätter att arbeta mig framåt i Tematrio-högen.

Berätta om tre minnesvärda mammor ur litteraturen!
  • Lovis. Ronja Rövardotters mamma MÅSTE ju vara med. (Men jag hade antagligen aldrig kommit på henne om inte Lyran haft med henne!) Jag gillar henne speciellt i Lena Nymans tappning i filmen.
  • Mrs Bennet i Stolthet och fördom är kanske inte världens bästa eller trevligaste mamma, men hon månar faktiskt mycket om sina döttrar - och hon är definitivt minnesvärd!
  • Caroline Ingalls i Lilla huset på prärien-serien. Jag har nästan inte sett nånting alls av tv-serien och lika bra är det, då slipper jag få min bild av böckerna förstörd. Caroline Ingalls är en vänlig, mild kvinna, oerhört duktig på allt hon tar sig för, praktisk, positivt lagd och en god hustru och mor. Den perfekta nybyggarhustrun och den perfekta mamman.
Just det där med mammor tycker jag är svårt, för i väldigt många böcker jag läser är mammorna döda eller frånvarande på annat sätt. Jag tycker att det oftare förekommer pappor än mammor i många fall, eller så kanske jag reagerar mer på att mamman är borta än om pappan skulle vara det? Jag vet inte.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Jag har nu läst ut Hertha och ska skriva ett inlägg i min blogg,

blogg.aftonblade.se/camilla

Martina sa...

Kul kul, då ska jag lägga till din recension!