2 september 2009

Rennie Airth - Vinterdöd

Vinterdöd är tredje (och sista) boken om den brittiske poliskommissarien John Madden. Bok ett, Mörkrets flod, utspelar sig ett par år efter första världskriget, andra boken, Blodröd våg, i början av 1930-talet och denna tredje bok år 1944, strax innan andra världskrigets slut.

Madden har för länge sedan sagt upp sig från sin tjänst på Scotland Yard, och tillsammans med sin hustru, läkaren Helen Collingwood (numera Helen Madden, förstås), bedriver han jordbruk i Surrey. Barnen är vuxna; sonen är i flottan och dottern i lottakåren.

Under andra världskriget var det vanligt att bönderna anställde flyktingar eller stadsflickor som jordbruksarbetare, och paret Madden har anställt den unga polska judinnan Rosa Nowak. När Rosa efter några månader reser till London för att besöka en släkting blir hon brutalt mördad, och Angus Sinclair vid Scotland Yard tar hjälp av sin gamla kollega John Madden för att lösa fallet, som visar sig ha förgreningar både ut i Europa och långt bak i tiden.

En helt ok deckare, fast språket (eller översättningen) känns lite styltigt och enkelt vilket jag irriterade mig lite på. Jag har dock inte så väldigt mycket att säga om boken, för den var verkligen typisk för sin genre och inte direkt orginell, men ett trevligt tidsfördriv - särskilt om man ändå har läst de andra två böckerna.

3 kommentarer:

violen sa...

Jag har också just läst Vinterdöd. Airths första bok Mörkrets flod är topp tio bland mina deckarfavoriter, men både den här och Blodröd våg tyckte jag inte alls var lika bra. Dock, som du skriver, ett trevligt tidsfördriv!

Martina sa...

Jag har för mig att jag tyckte att Blodröd våg var bättre än Mörkrets flod... men jag kan minnas fel.

Christoffer sa...

Jag tyckte också att Blodröd våg var bättre än Mörkrets flod. Jag har nog aldrig kännt en sådan spänning när jag läst en bok som när jag läste upplösningen med Maddens kampen mot tiden.

Ser fram emot att läsa den sista delen. Väntar dock tills den kommer i pocket så att den inte blir så dyr att köpa.