9 september 2009

Bokcirkel

Jag fick ett mail häromdan från två bibliotekarier som driver Högsbo biblioteks blogg. De vill starta en virtuell bokcirkel, ungefär som P1:s radiobokcirkel, där ett gäng bokbloggare läser ett eller ett par kapitel ur samma bok varje vecka och bloggar om detta. Läsare av bokbloggarna kan i sin tur läsa samma kapitel och kommentera på bloggarna.

Vad tror ni? Låter det som en kul idé? Om ni inte fått mail från Elin och Siska, som de heter, redan så kan ni ju maila till dem på elinochsiska(at)gmail.com om ni vill vara med på det här. De vill också gärna ha förslag på böcker som ska läsas, själva föreslog de På spaning efter den tid som flytt och jag kontrade med Krig och fred eller nånting av Dickens, t.ex. David Copperfield eller Pickwick-klubben.

Cirkeln drar igång under hösten, mest troligt i oktober.

5 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag har fått mail, men har inte lyckats svara ännu, mestadels för att jag inte riktigt visste vad jag ska svara. Det skulle vara roligt, men jag har redan massor av projekt på gång, och jag vill inte läsa Proust. Anna Karenina, vore intressant, tycker jag.

Martina sa...

Jag har iofs också ganska många projekt i läsväg... men jag tänkte att man kan ju prova.

Det verkar nu som att det lutar åt Dickens, förresten.

Lyrans Noblesser sa...

Då ska jag se till att svara på mailet, gillar Dickens skarpt.

Linda sa...

Låter som en rolig idé!

Jag har lite fobi mot alla stora ryssar, som Tolstoj och Dostojevskij och kommer aldrig att läsa dem om inte någon "tvingar" mig. En bokcirkel är ju ett bra sätt att läsa böcker man aldrig skulle läst annars - och att hitta favoriter som man aldrig skulle ha upptäckt.

Så mycket böcker, så lite tid!

Tack för en bra blogg!

Martina sa...

Jag har också lite "ryssfobi" =) men det är ett par jag ändå skulle vilja läsa, Anna Karenina till exempel.