10 september 2009

Berätta om en bok som...

fick dig att skratta.
Microslavar av Douglas Coupland.

fick dig att gråta.
Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger.

gjorde dig riktigt arg.
Senast Den fjärde sanningen av Iain Pears - när berättaren beslutar sig för att (surprise!) våldta tjänsteflickan som en stor del av berättelsen handlar om. Ja just det, En härva av skuld av Lesley Horton också, av flera anledningar.

fick dig att vilja besöka platsen där den utspelades.
Historikern av Elizabeth Kostova. Östeuropa.

handlar om en historisk tid som du tycker om.
Ett helgon till varje pris av Ellis Peters. Engelskt 1100-tal. Medeltiden är min favoritperiod.

du ångrar att du läste ut.
Den som vässar vargars tänder av Carina Rydberg. Usch och fy.

finns i dina tankar trots att det var länge sedan du läste den.
Ingenting jag spontant kommer på, faktiskt. (Dvs. de jag kommer på var det inte särskilt länge sen jag läste, och eftersom jag är en hejare på att läsa om böcker så har jag nog läst de där riktigt bra böckerna både två och fem gånger sen jag läste dem första gången. Men ok - Tolkiens Härskarringen har jag inte läst på några år.)

har väntat i bokhyllan riktigt länge.
The Beach av Alex Garland. 9 år, vid det har laget...

du inte förstår att så många tycker om.
Sushi för nybörjare av Marian Keyes. Och Paulo Coelho förstås.

du tycker att alla ska läsa.
Vägen av Cormac McCarthy.

Från Lilla O.

8 kommentarer:

Hundöra sa...

Jag har i och för sig inte hört om att många tycker om Sushi för nybörjare av Marian Keyes, men jag kan hålla med dig om att det är svårt att förstå att man gillar den boken. Inget illa om Keyes för hon har några bra.

Martina sa...

Tja, jag vet inte heller om så väldigt många gillar just sushi för nybörjare, men det är jo många som gillar Marian Keyes och Sushi för nybörjare är den enda bok av henne jag läst (eller, jag läste halva, sen stod jag inte ut mer).

Annars brukar jag undvika de flesta böcker som blir allt för hypade, jag får lite avsmak för dem bara för att de blir så omtalade.

Lilla O sa...

Roligt att läsa dina svar! Vägen kom i förra Bokuspaketet och ligger och väntar med ett gäng andra på att bli lästa.

Skulle behöva en barnfri "läsaikappsemester"!

Martina sa...

Vägen är verkligen måsteläsning - men efter man läst den måste man se till att ha Disneyfilmer och sina favoritböcker tillgängliga, så att man kan försäkra sig om att världen fortfarande finns och är ett bra ställe...

Bokomaten.. sa...

Hmm... jag tyckte inte Den som vässar vargars tänder var så himla dålig.. otäck, ja, och kanske inte helt trovärdig, men som läskig historia tyckte jag den funkade bra.

Martina sa...

Ja, smaken är ju olika... jag vet att Helena på Bokhora älskade den. Jag tyckte den var vidrig.

Anonym sa...

Har inte läst den som vässar vargars tänder men har hört väldigt blandade recensioner, vad var det som fick dig att tycka illa om den?

tack för en fin blogg!

Martina sa...

Den var bara allmänt vidrig. Språkmässigt är det ju en välskriven bok osv., men handlingen, ick.