2 september 2009

Om läsvanor

De här frågorna rör endast läsning, och böcker som du läser utanför ditt arbete eller dina studier.

(1) Varför läser du böcker? Avkoppling? Information? Spänning? Annat?

All of the above, skulle jag tro. Främst avkoppling och underhållning, förstås.

(2) Vad för slags böcker gillar du? Deckare, hästböcker, romaner, science fiction, historiska romaner, facklitteratur, biografier...?

Deckare, skräck, science fiction, fantasy, historiska romaner (gärna historiska deckare), thrillers à la Clive Cussler, facklitteratur...

(3) Vilka böcker har du läst på sista tiden? (1-3 titlar)

Fredrika Bremers Hertha, Naomi Noviks Elfenbensriket och Dorothy Sayers Naturlig död?

(4) Finns det någon bok eller någon typ av bok som du aldrig skulle läsa? Varför?

Jag har svårt för böcker som blir alltför hypade, t.ex. Stieg Larssons Millennium-trilogi. Twilight-böckerna kommer jag nog aldrig att läsa heller, baserat på det jag läst om dem på diverse bloggar. ("Edwards marmorvita bringa"? Varför inte hans "kärlekspåle", när Meyers nu ändå höll på? Skämskudde hitåt!)

Chick lit är inte heller min grej. Jag har testat, men... nä.

(5) Finns det någon bok/några böcker som du skulle vilja läsa, men inte har läst?

Jag skulle ha velat läsa Den hemliga historien för tio år sen, för jag tror inte att jag kommer att uppskatta den lika mycket nu (nä, jag har fortfarande inte läst den). Allt som står på min "att läsa"-lista vill jag ju läsa men har inte hunnit med än.

(6) Säg en riktigt bra bok, som du har läst!

Hm, jag har ju några självklara som jag alltid drar till med, men jag kanske ska försöka hitta på nåt annat, för en gångs skull? På stranden av Nevil Shute var riktigt bra, och riktigt hemsk.

(7) Var får du tag på böckerna du läser? Bokhandel? Present? Bibliotek? I mammas och pappas bokhylla? Lån av kompisar? Annat?

Lånar på biblioteket, köper från Adlibris (ibland från en fysisk bokhandel, men det är sällan), moochar från BookMooch och nån gång ibland lånar av kompisar.

(8) Har du många böcker hemma? Hur många hyllmeter ungefär?

Hyllmeter vet jag inte... inte så vansinnigt mycket. 12-13 kanske. Omkring 450 böcker, iallafall.

(9) Kommer du ihåg om någon brukade läsa högt för dig när du var liten? Vem? När?

Ja, mamma läste högt ibland och mormor läste när jag t.ex. sov över hos henne.

(10) Hur ofta skulle du säga att man läste för dig? Välj mellan aldrig, ibland, ofta, varje dag/kväll.

Ibland.

(11) Kommer du ihåg vad man läste för dig?

Mormor hade en hel serie böcker som hette Barnens skattkammare eller Barnens sagor, eller nånting ditåt, där de första böckerna var för riktigt små barn och sen undan för undan för äldre barn. De innehöll rim och ramsor, dikter, sånger, klassiska sagor etc. Sen tror jag att hon kan ha läst Den olydiga ballongen för mig. Jag kommer ihåg att jag själv läste den för mina småsystrar när de var mindre.

(12) Brukar du själv läsa högt för någon ibland? Vem? När?

Nej. Möjligen nån väldigt rolig mening, eller ett kort stycke, för sambon.

(13) Vad läser du då?

Senast ett stycke ur China Miévilles Un Lun Dun, tror jag.

Inga kommentarer: