4 september 2009

Skona mig från höstens trend

Det nya svarta i höst är tydligen B-kändisar som ger ut böcker; Carolina Gynning kommer med en uppföljare till Ego Girl, Sofi Fahrman (Aftonbladets mode) ger ut en chick lit, Filip och Fredrik har på nåt sätt lyckats få ytterligare en bok utgiven, Kishti Tomita släpper boken Fina flickor får inte vara högljudda. (Iochförsig sant, men... Kishti Tomita?! Why, God, why?)

Ok, det är rentav en och annan svensk "A-kändis" som efter förfrågningar av ett förlag bestämt sig för att klämma fram en bok. Mikael Nyqvist, till exempel, debuterar med självbiografiska När barnen lagt sig, om hans svåra uppväxt som adoptivbarn.

Frågan är om alla dessa kändisar verkligen kan skriva, eller om böckerna är författade av spökskrivare? Eller är de fruktansvärt usla men ges ut ändå, bara för att det är ett känt namn på omslaget?

6 kommentarer:

Amy sa...

Jag tror att det är lite av båda, vissa kan nog skriva medan vissa är bara namn som kan sälja.
Den enda jag skulle kunna tänka mig att läsa är Michael Nyqvists bok.

En kändis som faktiskt skrivit en underbar och läsvärd bok är Alex Schulman. Skynda att älska är riktigt bra.

Martina sa...

Ja, det finns säkert de som kan skriva, och de som inte kan det...

Alex Schulman har jag lite svårt för, så jag skulle nog aldrig läsa en bok skriven av honom. Jag skulle bara irritera mig på att det var just han som var författaren.

Amy sa...

Jag var likadan, hade väldigt svårt för honom. Men nyfikenheten tog överhanden och jag köpte boken. Nu har jag ändrat åsikt, man inser att mkt av det han gör/säger är för att få publicitet. Människan bakom allt det taskiga är mkt talangfull och känslig. Efter att jag läst boken så skickade jag ett mail där jag skrev vad jag tyckte om den, förväntade mig aldrig ngt svar men det fick jag. Ett enkelt tack för de orden jag skrev...

Läs boken, du kommer inte att ångra dig. Och gör du det, skyll på mig. ;-)

Klara sa...

Läste i Metro häromdagen om alla dessa "kändisar" som skrivit böcker som kommer ut i höst. Tycker dock att det var ett ganska vitt och brett starfält som blandade allt från "va, kan det personen skriva något som vore värt att läsa" till sånt som troligen kan vara riktigt bra. Bland annat kommer Jonas Karlsson ut med en ny bok och jag älskade verkligen hans första bok!

Lilla O sa...

Nykvist kan jag tänka mig att läsa, det känns ändå som en intressant historia. Damerna får vara. Läste Ego Girl tillsammans med en elev för ett par år sedan och den var ingen höjdare. Visserligen verkar Gynning ha mognat en del, men jag passar ändå. Skulle gärna läsa något av Jonas Karlsson som är en stor idol, men jag har så fruktansvärt svårt för noveller.

Martina sa...

Mm, Nyqvist och Karlsson känns som att de är bland de bättre, men när vilken programledare eller "modell" som helst får ge ut vad som helst så känns det lite... meh.