9 september 2009

Noveller för Världens Barn

Idag fick jag boken Noveller för Världens Barn i brevlådan (jag såg att bland annat Lyran fått den också). Boken är en del av Radiohjälpens, och sjutton andra välgörenhetsorganisationers, insamlingskampanj Världens barn som drar igång med en riksinsamling 9-10 oktober, då mängder av volontärer kommer att stå med insamlingsbössor på stan, knacka dörr och anordna evenemang.

SVT sänder två insamlingprogram under kampanjen: "Världens Barn i världen" söndag 11/10 kl 18.15, och "Tillsammans för världens barn" fredag 16/10 kl 20.00. Båda på SVT1.

Dessutom kan man skänka pengar via sms under perioden 1/8-31/10. Skriv ett meddelande med det exakta beloppet i siffror (ingen annan text): 50, 100 eller 200. Skicka meddelandet till 72999. Pengarna dras från ditt mobilabonnemang.

Årets utgåva av Noveller för Världens Barn (den sjätte i ordningen) innehåller texter av både svenska och utländska författare, bland annat Karin Boye, Slas, Selma Lagerlöf, Sonja Åkesson, Guy de Maupassant, Aleksandr Solzjenitsyn, Ernest Hemingway och Norman Mailer.

Boken kan köpas runt om i landet, dels i den vanliga bokhandeln men också (till ett lägre pris) i second hand-butiker, kyrkor och vid olika evenemang. Man kan också beställa den här. 145 kr, och överskottet går oavkortat till insamlingen för världens barn!

Jag kommer inte att sträckläsa den utan planerar att läsa en eller två noveller per kväll, när jag gått och lagt mig. Så jag är klar med den på 16-32 dagar. ;) Jag ska försöka hinna klart innan Riksinsamlingen 9-10/10 så att jag kan skriva om den då.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Tänk om den gick att få på engelska. Att ge till "mina" indiska elever. 2 flugor i en smäll. Effektivt.

Martina sa...

Du kanske ska höra av dig till förlaget och påpeka det, så kanske det kommer en engelsk version nästa år? Då kanske inte du bor i Indien längre men nån annan lärare kanske gör det.

Hanna sa...

Det ska jag göra.