3 december 2007

Bokfemman v. 49

Temat för veckans bokfemma är "mamma". Välj fem böcker som du associerar med ordet.

Oj, svårt...
  • Deborah Spungen - Inte som andra döttrar. En sann historia om Deborah Spungens dotter Nancy, flickvän till Sex Pistols-basisten Sid Vicious. Nancy hade psykiska problem hela sitt liv och missbrukade periodvis droger. Hon blev mördad av Sid Vicious, och boken handlar dels om hennes barndom, uppväxt och död, och dels om Deborahs och resten av familjens känslor efter att hon dött. Klassisk "en mors kamp för sitt barn"-historia.
  • Joyce Carol Oates - Älskad, saknad. Handlar om Nikkis komplicerade relation till sin mor, och framför allt om hennes känslor efter moderns död. Jag har bloggat om boken tidigare.
  • Åsa Nilsonne - Vem är det som bestämmer i ditt liv? Jag tror att mamma har den här boken. Om hon inte har den så har hon säkert läst den. Böcker av den här typen (självhjälp, beteendeterapi etc.) förknippar jag mycket starkt med min mor.
Jaha, det blev visst en Boktrea den här gången. Jag kan verkligen inte komma på fler böcker som jag associerar till ordet mamma (jag skulle förstås kunna räkna upp mängder av titlar som min mor har läst/gillat, men det betyder ju inte att jag associerar dem till "mamma"). Och jag verkar inte ha läst så många böcker med "mamma"-handling.

Återkommer om jag kommer på fler böcker...

*uppdatering*
Någon annan (kommer inte ihåg vem) hade tagit med Ensamma mamman av Cecilia Torudd på sin Bokfemma. Ensamma mamman hade jag totalt glömt bort, det får bli min nummer fyra.

2 kommentarer:

*Malin* sa...

Den första hade jag först tänkt ta med, men jag fick välja bort böcker för att bara ha fem. Du kanske kommer på fler sen. :-)

Klimakteriehäxan sa...

Det var jag som hade med Torudd! Och om Joyce Carol Oates kan jag bara instämma!