10 december 2007

Bokfemman v. 50

Temat för den här veckan är att sammanfatta årets bokskörd. Nämn de 5 sämsta böckerna du har läst i år.

Alltså, jag brukar inte komma ihåg de riktigt dåliga böckerna eftersom jag aldrig läser klart dem (vissa klarar sig bara två-tre sidor). Men jag ska göra ett försök.
  • Carina Rydberg - Den som vässar vargars tänder. Fy f*n, vilken smörja. Det är ett under att jag läste ut skiten. Och den lät ju rätt bra när jag läste baksidestexten; där ser man hur lurad man kan bli. Det var nog årets sämsta bok.
  • Bret Easton Ellis - Lunar Park. Nej, jag gillar inte Easton Ellis. Nu är det officiellt. Om jag kommer på att jag ska läsa nånting mer av honom, hindra mig.
  • Alex Kava - Syndabekännelser. Säkert inte jättedålig egentligen, men grymt ointressant. Deckare efter standardformulär 1A, och såna har jag läst alldeles för många av.
  • Alexander McCall Smith - Giraffens tårar. Trots att jag gillade Damernas detektivbyrå stod uppföljaren mig upp i halsen. När Mr. Vad-han-nu-heters hushållerska börjar smida onda planer mot Mma Ramotswe orkade jag inte läsa mer.
  • Margaret Atwood - Tjänarinnans berättelse. Jag hade hoppats på att den här boken skulle vara bra. Det var den också, till en viss del. Men efter ett tag var den mest vidrig.
Andra böcker som förblivit olästa i år (för att de var alldeles för dåliga, sega eller för att jag under någon tidpunkt i boken fick avsmak för den, t. ex. Terra Hexa eller Den fjärde sanningen) är Terra Hexa av A. R. Yngve, De dödas ljus av Stuart McBride, Fyren av P. D. James, Odens öga av Håkan Strömberg, Labyrinten av Kate Mosse, Drömfakulteten av Sara Stridsberg (en snabb genombläddring avslöjade att det var något jag aldrig skulle orka läsa, så den klarade sig knappt en sida), Snö av Orhan Pamuk, Mosca Mye och de bannlysta böckerna av Frances Hardinge, Den fjärde sanningen av Iain Pears... och så vidare.

Märk väl att alla dessa är böcker som jag läst (börjat läsa) efter att jag startade bokbloggen och skaffade min lilla "bokbok", annars hade jag aldrig kommit ihåg dem. Så jag kan ha läst (börjat läsa) mycket sämre böcker innan augusti men glömt bort dem...

*uppdatering*
Kyoto och fjärilarna ligger också bra till för titeln Årets sämsta (eller iallafall tråkigaste) bok.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, tre av mina favoritböcker på en hatlista! (Lunar Park, Den som vässar vargens tänder och Tjänarinnans berättelse, alla skitbra böcker in my book.) Jaja, även solen har sina fläckar. ;)

Martina sa...

Det är egentligen bara Den som vässar vargars tänder som jag verkligen avskyr, de andra var mestadels långtråkiga/oengagerande (jag lyckades inte läsa ut American Psycho heller, apropå Ellis). I Tjänarinnans berättelse fick jag omedelbar motvilja mot grundstoryn, allt det där kvinnoförtryckande.

Anonym sa...

Jag har vissesrligen inte med Rydbergs bok på min lista - men jag håller med dig, den var inte speciellt bra.