10 december 2007

Pusseldeckare for the win

Jag fick svår abstinens efter att läsa Maria Lang igen, och jag äger för närvarande endast en av hennes böcker, och inte är det den bästa precis - Se Skoga och sedan... från 1990, alltså hennes sista bok. Visserligen är Christer Wijk med, men varken Puck eller Einar. Christer Wijk är inte heller lika rolig sedan han gifte sig med sin operasångerska.

Det är ju stört omöjligt att köpa nyutgåvor av Maria Lang (finns det ens några som givits ut efter 1980, ungefär?). Men på gamla hederliga Bokbörsen kan man hitta det mesta. Så nu har jag slösat bort pengar (en dryg hundralapp, och det är mycket pengar för mig just nu) på tre Lang-deckare, nämligen Farligt att förtära (1950), Tragedi på en lantkyrkogård (1954) och Mördaren ljuger inte ensam (1949). Vid något senare tillfälle måste jag även införskaffa En skugga blott och Mörkögda augustinatt (och en hel hög till). Just nu försöker jag också komma ihåg handlingen i Se, döden på dig väntar - jag är faktiskt inte säker på att jag läst den. Är Puck med? Nån som vet?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Puck är med i Se, döden på dig väntar - det är den näst sista boken där hon är berättarjag. Den utspelar sig på Ulriksdals slottsteater (tror jag, eller jo, det låte rätt) och innehåller ond, bråd död, hispiga operadivor och otrohet från oväntat håll. Helt klart läsvärd.

Du måste blogga om alla Langböcker när du läst dem! Och nej, Se Skoga och sedan... är verkligen inte Langs bästa. Däremot hennes sämsta, och sista, skriven strax innan hennes död. Innehåller inte ens ett mord. Norstedts hade något slags kontrakt med Maria Lang som tvingade henne att skriva en bok om året, och det där påverkade kvaliteten avsevärt.

Lang-böcker är svåra att få tag på, men om du någonsin har vägarna förbi Nora kommer du märka att de finns ÖVERALLT. Annars är som sagt online-antikvariat ett hett tips.

/Maria Lang-nörden

Anonym sa...

While I'm at it...

Alla Maria Lang-deckare där Puck figurerar:

Mördaren ljuger inte ensam (1949)
Farligt att förtära (1950)
Inte flera mord! (1951)
En skugga blott (1952)
Rosor, kyssar och döden (1953)
Tragedi på en lantkyrkogård (1954)
Se, döden på dig väntar (1955)
Mörkögda augustinatt (1956)
En främmande man (1963 eller 1964, jag minns inte riktigt)
Vår sång blir stum* (1960)

* inte berättarjag

Några till läsvärda Lang-deckare:

Kung Liljekonvalje av dungen (1957)
Farliga drömmar (1958, med massor av referenser till bl a Edit Södergran - plus att boken utspelar sig i en nobelpristagares ödsliga hus på den västmanländska landsbygden, massor med litteraturvibbar alltså!)
De röda kattorna (1960-nånting, här börjar kalenderbitartagen tappa sitt grepp. Utspelar sig iaf på Mårbacka med massor av blinkningar till Lagerlöf)
Körsbär i november (1975)

Maria Lang-nörden, over and out.

Martina sa...

Ah, tack =). Då har jag inte läst Se, döden på dig väntar. Men jag har läst:
Mördaren ljuger inte ensam (1949)
Farligt att förtära (1950)
Inte flera mord! (1951)
En skugga blott (1952)
Rosor, kyssar och döden (1953)
Mörkögda augustinatt (1956)
Kung Liljekonvalje av dungen (1957)

och, eventuellt (jag känner iallafall igen titeln):
Körsbär i november (1975)

Och några till, Aldrig mera arsenik! till exempel. Jag är inte en fullt lika stor Lang-fantast som du men jag har gillat Lang sedan jag var i tonåren iallafall =).