19 december 2007

Inga fler bokklubbar

...eller filmklubbar eller andra klubbar som automatiskt skickar hem något skräp som kallas "månadens film" eller "månadens bok" om man inte avbeställer den. Nu har det hänt igen - Internetbokklubben, som jag gick med i av nån konstig anledning för några månader sedan, har skickat mig en skräpbok under förevändningen att jag "inte avbeställt den".

Ett litet problem bara... jag har inte fått något "nyhetsbrev" (som de så fint kallar sina månatliga mail) angående den här boken, så jag har inte kunnat avbeställa den. And I know this for a fact. Jag kollar min mail varje dag (även skräpposten), och jag hade omedelbart avbeställt den här boken om jag så mycket som misstänkt att den kanske skulle besudla min brevlåda. Men vad kommer Internetbokklubben att säga? Jo, naturligtvis nånting i stil med: tyvärr, tyvärr, vi kan inte göra något, för det står i våra regler. Och regler, det måste man följa...

Sista betalningsdag är dessutom 25/12, lite tajt med tanke på att jag fick boken den 19:e. Om jag ska hinna skicka tillbaks den alltså.

3 kommentarer:

Marianne sa...

Hmm, blev inte det beteendet olagligt för några år sedan?

Jag har för mig att man numera aktivt måste tacka ja för att få t.ex. "månadens bok", inte att man måste tacka nej för att slippa.

Kontakta Svensk Handel och fråga, jag tror att den organisationen bör kunna svara.

Vad var det för bok, förresten?

Anonym sa...

Jaså? Det verkar ju som att alla bokklubbar etc. fortfarande använder den taktiken iallafall.

Det var nån David Baldacci-thriller. Företagsspioneri och politik, gissar jag på...

Marianne sa...

Det kanske stannade på diskussionsstadiet?
Jag har själv inte varit med i någon bokklubb sedan mitten på 80-talet, och har tydligen inte stenkoll.