3 december 2007

Läsrapport: Täcknamn Shakespeare

Oj, den här kommer att ta ett tag. Visst, den är rätt intressant (och jag har ju tagit mig igenom två delar av Harrisons Slaveri-trilogi så this is nothing!) men samtidigt känns den lite som Heligt blod, helig gral - det är alltså boken som Da Vinci-koden snott allt material ifrån. Jag har läst den och den var rolig =) - författarna trycker så otroligt mycket på att Shakespeare verkligen inte kan vara Shakespeare och att det är så mycket troligare att det är Edward de Vere (de har säkert rätt, men det är inte poängen) att man blir lite trött. Just nu läser jag om earlen av Leicester och hans ondskefulla övertagande av den stackars faderlöse Edwards egendomar... och det är två tredjedelar kvar av boken. Jag vet inte vad de tänker skriva om på de återstående dryga 500 sidorna, de har ju redan täckt allt?

2 kommentarer:

Country Girl sa...

Jag har inte läst Täcknamn Shakespeare (och tänkte inte göra det heller) för jag förstår bara inte de här konspiratoriska böckerna om att Shakespeare inte var Shakespeare och Jesus var minsann inte Jesus utan en helt vanlig kille som råkade lite illa ut... Och om det nu är så att dessa personer inte är dem vi tror eller rättare sagt att de vi tror inte är de vi tror (??) - vad spelar det för roll? Både Shakespeare och Jesus, vilka de nu var, har lämnat to say the least märkbara spår i vår kultur och våra sinnen. Vilka de "egentligen" var är av underordnad betydelse, tycker jag.

Martina sa...

Ja, jag förstår faktiskt inte riktigt heller varför det är så viktigt =). Det tycker jag är ganska roligt med Täcknamn Shakespeare, att författarna pratar om "den viktigaste upptäckten" eller "den viktigaste undersökningen" gjordes/presenterades av ... Vadå viktigaste? Det är väl inte viktigt? Botemedlet för cancer, DET skulle vara en viktig upptäckt... Men för de som forskar i detta är det en strid på liv och död, verkar det som.

Men just när det gäller Jesus tycker jag faktiskt att det ÄR relevant att ta reda på vem han egentligen var och vad han ville, eftersom kyrkan har förvrängt honom och skapat en person som de använder för att befästa sin makt. Shakespeare, däremot... mja, kanske inte så viktigt. Däremot inte sagt att det inte kan vara intressant.