11 november 2007

Joyce Carol Oates - Älskad, saknad

Nu har alla höjt Joyce Carol Oates till skyarna, propagerat för att hon ska få Nobelpriset i litteratur etc. så länge att jag var ju tvungen att läsa nånting av henne. Det kanske var ett misstag att läsa Älskad, saknad, för jag måste säga att jag inte alls förstår hennes storhet. Älskad, saknad handlar om 31-åriga Nikki, vars mor blir mördad, och Nikkis sorg efter sin mor som hon så småningom upptäcker att hon knappt kände (samt hur hon tampas med en ganska avskyvärd storasyster och sin gifte älskare). Det kanske ska vara en rörande och sorglig historia, men jag blev inte alls berörd. Om nån annan som läst denna bok har en annorlunda åsikt får ni gärna förklara för mig vad som var så bra... hela boken kändes ganska platt (och totalt förutsägbar, allvarligt, var det nån som blev förvånad i slutet?).

Trots detta är jag inte helt avskräckt, har fortfarande tänkt läsa Svart flicka, vit flicka samt eventuellt Djur och Blonde. Det kanske blir bättre.

5 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Har inte läst just den boken av Oates, men jag har läst Våld - en historia om kärlek (eller vad den nu exakt heter...) och den tyckte jag var väldigt bra. Sådär bra så att man får ont i magen av den.
Hennes ungdomsböcker gillar jag också.
Kanske hon är en sån författare som är lite ojämn?

Erika sa...

pysseltanten: Jag tyckte också om Våld - en historia om kärlek och tänkte precis rekommendera den till Martina. Annars är det väl Blonde som anses vara hennes mästerverk, men det känns lite tungt att ge sig i kast med en 800-sidorsroman kanske.

Anonym sa...

Läs Blonde! Jag kan nästan garantera att du kommer förstå Oates' storhet efter det.

Martina sa...

Ja, jag får väl ta och läsa Blonde helt enkelt. 800 sidor, bah, Stephen Kings Det är en av mina favoriter och den är väl på 900+? Och Borta med vinden klämde jag på två dar - när jag var 12. Den var inte ens särskilt bra =).

Anonym sa...

Jag tyckte verkligen om Älskad, saknad. Romanen är faktiskt det första jag läser av Oates också. Tyckte om berättelsen, karaktärerna och inte minst språket. Underbart, levande! Jag ska absolut läsa mer av henne - Blonde lär det väl bli. Flera vänner säger att det är bland det bästa de någonsin läst. Snacka om förväntningar!