11 februari 2009

Mer enkäter åt folket

Arina har svarat på en ny bokenkät som jag genast stjäl!

1. Varför läser du?
Varför läser man INTE? Det har jag aldrig förstått. Jag är människa, alltså är jag intresserad av andra människor - och allt annat som andra människor kan ha fantiserat ihop.

Facklitteratur läser jag naturligtvis för att jag är intresserad av ämnet.

2. Vad tycker du är förbjudet inom litteraturen?
Det finns nog inget som kan förbjudas, även om det finns mycket som jag personligen ogillar. Våldtäkt eller hot om våldtäkt (som finns med bara för att huvudpersonen är en kvinna) är en av mina pet peeves.

3. Vad är ett måste?
Bra språk, konsekvens, intelligens.

4. Vilket är viktigast när du intresserar dig för en bok: popularitet eller status?
Va? Det enda som intresserar mig är huruvida boken i fråga är bra eller inte. Dvs., om jag tycker att den är bra eller inte.

5. Vilken författare har betytt mest för dig? Varför?
Hm, Stephen King var ju ganska betydelsefull. En av de första vuxenförfattarna jag läste (men mamma tog ifrån mig Lida vid 12 eller 13 års ålder, hon tyckte inte att jag skulle läsa den) bortsett från t.ex. Margaret Mitchell, Agatha Christie och Maria Lang.

David Eddings var förstås inkörsporten till fantasyn.

6. Vilken redan existerande bok borde det varit du som skrivit?
Sagan om Ringen kanske? Nej, Perdido Street Station tror jag. Jag hade velat kunna skriva New Weird-fantasy.

7. Har du, när du läst klart en bok, varit arg på hur den slutat och velat skriva om slutet, en karaktär eller liknande?
Många gånger. Fast just nu kommer jag inte ihåg nåt exempel (jag brukar också ofta fantisera om hur böckerna fortsätter, efter sista sidan).

8. Finns det någon bok du gillar som du aldrig skulle råda någon annan att läsa? Vilken?
Ja, egentligen gillar jag inte när nån läser mina favoritböcker och, ve och fasa!, har en avvikande åsikt. Favoritboken är ju Microslavar som jag både vill och inte vill att sambon ska läsa.

9. Om du fick bestämma, vem skulle du ge Nobelpriset i litteratur?
Jag är faktiskt inte jättebrydd om Nobelpriset, men det hade varit kul att ge det till Stephen King bara för att få se Harold Bloom få hjärtslag på kuppen.

3 kommentarer:

Fia sa...

Vi är omnämnda på Sfboks blogg nu ;)

Martina sa...

Jo, jag såg det.

Anonym sa...

Ovanligt roliga frågor - och bra svar!