25 februari 2009

Frågor till Pocket & Trix!

En smula uppdaterad.

Allmänna frågor om böcker:


Vilken genre tycker du bäst om?
Science fiction, skräck, fantasy (gärna New Weird). Jag läser pinsamt mycket deckare, men gillar inte svenska deckarförfattare... däremot t.ex. Donna Leon, Kathy Reichs, P. J. Tracy, Peter Robinson, m.fl. brittiska och amerikanska deckarförfattare. Sen gillar jag historiska romaner, "vanliga" romaner (men kanske inte så mycket diskbänksrealism...) och allt möjligt.

Finns det någon genre som du ännu inte testat men som du gärna skulle ge dig på?
Hm... Jag tror inte att det finns nån genre jag inte har testat.

Finns det någon genre som du undviker på liv och död och alltså inte vill få böcker ur?
Chick lit, de flesta BOATS.

Har du någon favoritförfattare - och saknar du något ur dennes produktion?
Stephen King, Maria Lang (den enda svenska deckarförfattaren jag läser!), Dan Simmons, China Miéville, Dorothy Sayers, Roald Dahl (barnböckerna), Eva Ibbotson, Neil Gaiman, R. A. Heinlein... Vilka böcker jag äger av respektive författare kan man se här. Men jag har många favoritförfattare - eller ingen, det beror på hur man ser det. Jag samlar också på Kathy Reichs böcker på engelska just nu och försöker göra mig av med de svenska.

Har du någon författare som du är nyfiken på och gärna vill testa?
Alldeles för många! Axplock:

Iain M. Banks
Jonathan Barnes
Poppy Z. Brite
Cory Doctorow
Adam Roberts
Alastair Reynolds
S. M. Peters
Kim Stanley Robinson
Jeff VanderMeer
Elizabeth Wurtzel
Jeanette Winterson
Cora Sandel
Malcolm Pryce
Daphne Du Maurier
Salman Rushdie
Curtis Sittenfeld
Judith Lennox
Joanne Harris

... och så vidare.

Någon författare som du verkligen avskyr och inte alls vill läsa?
Marian Keyes, fast hon faller ju under chick lit-kategorin hur som helst... Liza Marklund, Stieg Larsson (faller under svenska deckarförfattare), Jan Guillou, Paulo Coelho. Och liknande! Se under Ja! och Nej! i högermarginalen för ledtrådar till vad jag gillar/inte gillar...

Har du någon lista publicerad någonstans över vilka böcker som du redan äger, månntro?
Ja, här!

Läser du andra språk än svenska?
Engelska.

Särskilt för Pocket&Trix:

Te- eller kaffedrickare? Någon speciell sort som du gillar mer än andra?
Jag är en tedrickare, gillar det mesta i teväg (grönt, svart, lite vitt, eventuellt rött), men vill inte ha nåt som smakar ingefära, lakrits/anis eller fänkål. Yogite går bort, alltså.

Däremot gillar jag citrus, mint, kryddiga teer (kanel, kardemumma, chili, choklad etc.) och vissa fruktteer - helst inte svarta vinbär, men gärna t.ex. hallon eller äpple. Ekologiska och/eller rättvisemärkta teer är en stor hit hos mig!

Äter du godis? Vilken sorts godis föredrar du?
Ja, lite godis äter jag. Choklad, främst - Lindts Creation Hot med Mango & Cayenne, Marabou Premium Lemon & Ginger (jag vet! Det är ingefära i, men det smakar inte ingefära) samt Green & Black´s Mintchoklad är favoriterna just nu. Annars äter jag gärna choklad- och kaneldoppade mandlar (naturgodis) och naturella nötter, t.ex. paranötter. Och yoghurtdoppade saker.

Även här är ekologisk/rättvisemärkt en stor hit.

Är naturgodis sådant som du gillar?
Ja, se ovan.

Är du allergisk mot något?
Nej.

Har du någon pysslig hobby?
Hm, jag har försökt lära mig virka... men det går inget vidare. Så nej.

Sportar du?
Jag simmar tre gånger i veckan. Egentligen vill jag träna gruppträning (gympa, yoga etc.) också, men träningskortet är för dyrt.

Gillar du film - i så fall vilken slags film?
Jajamän! All film, höll jag på att säga, men det är inte riktigt sant. Jag gillar sci-fi, fantasy, skräck (samma som när det gäller böcker alltså...), thrillers, drama, en del komedier, äventyrsfilmer... Det jag inte gillar är de flesta romcoms, pinsamma "komedier" som American Pie-filmerna, "svåra" pretentiösa filmer (särskilt svenska - överhuvudtaget inte svensk film, faktiskt). Här står det lite mer om mina filmpreferenser. Klicka på kategorin "Martina" så kan ni även läsa mina recensioner.

Här finns en länk till vilka filmer jag äger.

Övrigt
Stjärntecken: Vädur.
Favoritfärger: grönt och mörklila/plommonlila.
Favoritdjur: katt (och små, gulliga djur som ekorrar, möss etc.)
Annat jag tycker om: snygga anteckningsblock/böcker, roliga pins (t.ex. knapparna från SF-bokhandeln, *hint hint*), roliga smycken, nagellack i tokiga färger, nördiga leksaker och samlarprylar (gärna bok- eller filmrelaterade).
Favoritartister just nu: Pink, Sandi Thom, Amy Macdonald, Serj Tankian.
Favoritländer: Japan, Irland, Skottland (nåja - Storbritannien då).
Favoritserier: Bones, Buffy, Angel, Supernatural, Firefly, Criminal Minds, Californication, Life, House, Arkiv X, House of Eliott. Med flera. ;)

Och jag har absolut inget emot begagnade böcker, så länge de är i fint skick! Recycla på bara. =)

1 kommentar:

Fia sa...

Hej svejs, läste ut Rosen på tistelön igår!