11 februari 2009

Bokkedjan 5: Utanförskap

Jag knogar på med bokkedjan... nummer fem handlar om utanförskap.

Huvudpersonen (nja, inte riktigt huvudpersonen, men den viktigaste karaktären) i Sarah Langans The Keeper, Susan Marley, är definitivt utanför. I den lilla staden Bedford, Maine, anses hon som mer än lovligt underlig (vilket hon också är).

Maine, ja. Det är ju en populär stat i skräcklitteratur. En av alla böcker av Stephen King som utspelar sig i Maine är Det, en av mina King-favoriter. I Det är monstret en clown (inte hela tiden, förstås, men clownen Pennywise är den mest minnesvärda inkarnationen), och clowner förekommer även i...

The Freakshow av Bryan Smith. Också skräck, om en hel cirkus den här gången. The Freakshow var jag inte så förtjust i (det var mer skräckel än skräck, och det gillar jag inte riktigt), men en annan bok som handlar om en cirkus och som var betydligt bättre är Sara Gruens Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow.

I denna bok berättar den gamle Jacob Jankowski om sitt liv, speciellt om den tiden då han gav upp sina veterinärstudier och istället anslöt sig - mer eller mindre av en slump - till Bröderna Benzinis cirkusshow, en tredjeklassens cirkus som turnerade USA under depressionen (Carnivàle, någon?).

I Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow är elefanten Rosie viktig för handlingen, och en annan viktig elefant är förstås Babar i Sagan om Babar, den lilla elefanten (och ett gäng andra böcker ) av Jean, och senare Laurent, de Brunhoff.

Och där avslutar jag bokkedjan för denna gång.

2 kommentarer:

Hans Persson sa...

Bröderna Benzini var en riktigt bra bok!

Martina sa...

Ja, det var den.