15 februari 2009

Bokreabeställningar

Trots mitt köpstopp tog jag ett överlagt beslut att ändå handla på bokrean, detta eftersom jag faktiskt har råd med det.

Från Adlibris:
  • Carrie Bebris - Pride and Prescience: Or, A Truth Universally Acknowledged, 59:-
  • Agatha Cristie - A Caribbean Mystery, 49:-
Från Bokus:
  • Nicole Krauss - The History of Love, 29:-
  • Charlotte Bingham - House of Flowers, 29:-
  • Terry Pratchett - Jingo, 59:-
  • Colleen McCullough - Morden i Holloman, 69:-
  • Matthew Pearl - The Poe Shadow, 39:-
  • Donna Tartt - The Little Friend, 29:-
Jag har kommit fram till att det som är mest värt att köpa på bokrean är engelska titlar - de svenska kan man få tag på billigt i pocket, men de engelska är dyra oavsett format.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Det är verkligen poppis att man ska läsa allt på engelska och det är synd .Poesi ska läsas på originalspråk men när det gäller vanlig skönlitteratur så förlorar man tyvärr ofta nyanserna om man inte kan engelska flytande och förstår varje ord och det kan inte alla.Man kan gärna läsa för att öva på språket men nu verkar man läsa allt på engelska.
När en av er läste en tysk bok på engelska då är det endast för att alla gör så nu.

Anonym sa...

Allt är ju inte översatt till svenska.
Jag har läst många tyska böcker på engelska då de inte funnits på svenska.

Martina sa...

Tja, nu är det ju så att mycket faktiskt inte översätts... Carrie Bebris finns till exempel inte på svenska. Det kan också vara så att man vill läsa böcker så fort som möjligt, och då har man inte tid att vänta på den svenska översättningen. Och ibland översätts inte böcker på andra språk (tyska, mandarin etc.) till svenska utan bara till engelska... vad gör man då, skiter i att läsa en bra bok bara för att den inte finns på modersmålet? Jag kan ju faktiskt engelska.

Jag resonerade visserligen också som du förut, dvs. att det översättaren missar skulle jag också missa om jag läste på engelska, och så tänker jag fortfarande till viss del. Det finns en del författare (t.ex. Terry Pratchett) som jag inte gärna läser på engelska just pga att jag skulle missa så mycket. Men om jag bara skulle läsa på svenska så skulle jag å andra sidan missa en massa bra böcker inom de genrer jag gillar, t.ex. fantasy, SF och skräck.

Och varför ska just poesi läsas på orginalspråk om annan litteratur inte behöver det? Förtjänar poeter mer respekt? Det tycker jag inte.

"En av er", vadå, bokbloggare? Yeah right, klumpa ihop folk bara, inte trångsynt alls på något sätt...

Svagt av dig att inte våga skriva ditt namn (eller åtminstone ett nick). Det är inte direkt en kontroversiell åsikt du står för, men att uttrycka den som kritik mot att det finns de som gärna läser på ett annat språk än sitt eget är bara idiotiskt.

Martina sa...

Ovanstående riktas förstås till "Anonym".

Olivia sa...

Bra sagt Martina, jag håller med till fullo.

Martina sa...

Olivia: tackar. =)

Sarah sa...

Det kanske bara är jag som har missat dem, men var fanns alla engelska böcker på adlibris-rean?
Jag hittade inte en enda en och letade förgäves efter en "engelsk skönlitteratur"-kategori. Fanns den gömd någonstans?

Martina sa...

Sarah: det fanns inte en specifik kategori för engelsk skönlitteratur utan de engelska böckerna gömmer sig bland de svenska. Använd filterfunktionen för att få fram engelskspråkiga titlar.

Anonym sa...

Jag ville inte åt Martina på något sätt men jag har bara sett att många äldre som läser bokbloggar hänger inte med därför att dom är inte så bra på engelska.
Det var nog det jag närmast tänkte på.
Men det verkar vara ett ömtåligt ämne.Reaktionerna blev många.
Och jag menade inte att vara anonym men det fanns inte någon ruta för namn i hastigheten.

Martina sa...

Sara: Tja, det kanske är så att äldre inte hänger med, och det är ju synd i och för sig, men samtidigt så läser jag och andra bokbloggare inte på engelska för att göra det besvärligt för våra läsare, utan för att vi vill läsa på engelska (eller måste, eftersom förlagen vägrar översätta till svenska)...

Ber om ursäkt för mitt påhopp på dig, jag blir bara så less på att folk kritiserar anonymt i bloggar (och för det mesta tar jag bort såna kommentarer). Men det är ju lätt hänt att klicka fel när man ska lämna kommentar.

Anonym sa...

Jag hade tänkt försöka mig på att för en gång skull inte handla på bokrean... men jag har en känsla av att det blir svårt. Rätt som det är kommer jag att ha köpt 10 böcker utan att veta hur det gått till. ;)

Fia sa...

Martina! Om du ska hålla på å köpa upp alla böcker i hela världen kommer jag ju inte ha något att ge dig på din födelsedag (nu när jag är rik å vill spendera massor med pengar!)!

Fia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Martina sa...

Fia: det är nog INGEN risk att det inte kommer att finnas nånting att ge mig i födelsedagspresent. =)

Anonym sa...

Jag hade också infört köpstopp på böcker men jag insåg rätt snart att jag aldrig kommer att hålla det. Jag får satsa på en månads köpstopp sen. Klarar helt enkelt inte ett helt år. Sen måste jag säga att jag också gillar att läsa böcker på engelska. Faktiskt tycker jag att man missar saker när man läser engelska böcker som är översatta till svenska. Det går inte att komma ifrån att en hel del blir så att säga "lost in translation". Och varför ska man inte läsa böcker på engelska om man faktiskt behärskar språket riktigt bra? Jag har alltid haft lätt för engelska och föredrar att läsa böcker på dess originalspråk (engelska titlar alltså, några andra språk än svenska och engelska behärskar jag inte så bra).

Martina sa...

Tja, mitt köpstopp går ju inte sådär fantastiskt heller - 10 inköpta böcker är inte så mycket köpstopp, även om de flesta var på rea.

Anonym sa...

Oj, vilken debatt det blev av ett oskyldigt litet inlägg :-) Man kan ju ovanpå alla andra goda argument som raddats upp ovan också läsa på engelska för att den svenska översättningen suger. Det har jag varit med om mer än en gång.

Jag är annars inne på din linje med bokrean, men jag hade gärna mest köpt engelska pockets. Vet dock inte hur mycket sådant som säljs. De du nämner är väl inbundna, non?

Martina sa...

A-Lo: nej, de engelska böckerna från Bokus är faktiskt i pocket. Pratchett och McCullough är inbundna.

Eller vänta... Pearl kan nog vara inbunden också. Men det fanns en hel del engelsk pocket på rea på Bokus iallafall.