23 februari 2009

Jeffery Deaver - Det tolfte kortet

Jag framhärdar i att läsa Jeffery Deavers böcker om Lincoln Rhyme, trots att det är ett litet lotteri varje gång - det kan vara helt ok, det kan vara väldigt långtråkigt.

Det tolfte kortet var lyckligtvis en av vinstlotterna. I denna bok blir en sextonårig svart flicka från Harlem, Geneva Settle, utsatt för något som ser ut att vara ett våldtäktsförsök i microfilmsrummet på ett bibliotek. Men gärningsmannen stjäl även den microfilm Geneva läste när hon överfölls, och Rhyme och hans team - som får saken på sitt bord - misstänker därför att överfallet har något med detta att göra. Det spåret leder dem 140 år tillbaka i tiden, till Genevas förfader Charles Singleton.

Naturligtvis är det inte så enkelt som det ser ut att vara, och Rhymes team sliter sitt hår i jakten på en ytterst farlig och ytterst intelligent lönnmördare som ligger steget före dem hela tiden. Och precis som vanligt i Deavers böcker så är lösningen som en sån där babusjkadocka som består av en massa docker inuti varandra... Det tar aldrig slut!

Som underhållning betraktat gör Det tolfte kortet sitt jobb; boken är spännande och tar flera oväntade vändningar även om det finns en del segare partier som gör att läsningen blev lite trög från tid till annan... Men i det stora hela gillar jag.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste ta och läsa den. Ibland glömmer man bort vissa författare som man tyckt om. Har du upplevt det?

Anonym sa...

Jag har för mig att jag tyckte att den var enormt långsökt. Jag minns inte riktigt vad det var som störde mig, men jag trodde verkligen inte på intrigen. Fast jag tycker ju fortfarande inte att han har skrivit någon bok som gått upp mot den första.

Martina sa...

Eva: nej, jag tror inte det... inte direkt glömt bort, iallafall.

Pi: jo, den ÄR vansinnigt långsökt, men just Deavers böcker ställer jag inga större krav på logik på. Och jag tycker också att den första var bäst.

Anonym sa...

Nu till något helt annat. Jag har lagt upp mina tankar om Rosen på Tistelön. Till slut.

Martina sa...

Ah, utmärkt!

Anonym sa...

Hej hopp! Jag är ute på bloggturné för att hälsa på alla som liksom jag ska vara med på Pocket&Trix! Trevligt att råkas! :-)

Martina sa...

Hej och välkommen!