28 december 2009

Bokfrågornas ABC - E

1. En Evergreen är en sång som är tidlös och ständigt aktuell. Vilka böcker skulle du kategorisera som evergreens?
Ja, det är nog de där klassikerna som folk fortfarande läser - Jane Austen, till exempel (för att ta en lite mer lättsam "klassisk" författare, istället för till exempel nån av ryssarna) verkar aldrig gå ur tiden.

2. Vilka länder i Europa läser du flest böcker från? Finns det något land du aldrig läst en bok från?
Storbritannien är nog det land jag läser överlägset flest böcker från (inom Europa). Sverige hamnar på andra plats. Jag har nog aldrig läst en bok av en författare från, hm, Albanien (men jag ska ju läsa Kadaré i vår). De baltiska staterna är också svårt underrepresenterade, samt t.ex. Polen och dylika öststater.

3. Vilka är dina europeiska favoritförfattare?
Oj. Hm, tja, Dorothy Sayers, Agatha Christie och Maria Lang är ju några favoriter. Överhuvudtaget så är jag väldigt förtjust i brittiska författare.

4. Jag har just varit i Egypten. Berätta om en bok som har anknytning dit.
Will Adams böcker om Daniel Knox (jag har hittills läst The Alexander Cipher och The Exodus Quest) utspelar sig mestadels i Egypten. Nick Drake skriver historiska deckare som utspelar sig i faraonernas Egypten; jag har läst Nefertiti : dödsboken.

2 kommentarer:

Lilla O sa...

Nick Deake har jag inte läst, inte Kadaré heller, men han kanske slinker ner under Lyrans resa. Är lite mer sugen på Stalins kossor dock!

Lilla O sa...

Drake ska det ju stå, skriver för snabbt som alltid...