3 december 2008

Miljömedveten läsning



Två böcker som jag skulle vilja ha, eller åtminstone läsa (men det känns som att det är såna där böcker som man vill äga) är Klimatsmart: din guide till en miljövänligare vardag och Johan Tells 100 sätt att rädda världen. Jag har börjat bli mer och mer medveten om "det där med miljön", har så smått börjat köpa ekologiskt (och gärna fairtrade) när det gäller mat t.ex. Så småningom har jag tänkt byta ut så mycket som möjligt hemma mot miljövänliga alternativ... inom rimliga gränser. Jag är inte gjord av pengar.

*Uppdatering* En annan bok av intresse är Mat och klimat av Johanna Björklund m. fl. Den verkar till och med mycket intressant...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ett bra sätt är att köpa second-hand, det passar ju även magra plånböcker.

Martina sa...

Jo, jag shopar gärna second-hand om jag har möjlighet... fast när det gäller t.ex. kläder är det av nån anledning väldigt svårt att hitta nånting i storlek 44.

Martina sa...

Shoppar. Inte kan jag stava heller...

Barnboksbloggen sa...

Jag har läst både Klimatsmart och 100 sätt att rädda världen. Jag köpte båda två efteråt, för jag tyckte så mycket om dem. De innehåller många goda råd och smarta tips. Man kan inte förändra allt på en gång, därför är det så smart att kunna gå tillbaka och bläddra i boken då och då. Även jag har som ett litet projekt att bli bättre på det där med miljön och förändra mitt hem och min vardag till att bli mer miljövänligt.

Fia sa...

Jag vet inte om du kommer ihåg detta, men jag fick 100 sätt att rädda världen förra julen av min bror. Du är välkommen att låna den om du inte redan införskaffat den...

Martina sa...

Jo, jag kommer ihåg det. Du får gärna ta med den när du kommer upp.