10 december 2008

Julklappstips önskas!

Jag behöver julklappstips på böcker till:
  • en 17-årig (snart 18) tjej som jag vet har läst Dave Peltzers Pojken som...-böcker och gillade dem, och som också önskat sig Om jag kunde drömma, dock mest för att kolla vad som egentligen är så bra med dem (precis som väntat har någon av hennes kompisar höjt den till skyarna). Problemet är att både den och Ljudet av ditt hjärta är slut mer eller mindre överallt.
  • en 15½-årig tjej som läser... tja, jag vet faktiskt inte. Jag brukar ge henne böcker, men vet inte vad hon tycker om dem - jag har matat henne under uppväxten med Astrid Lindgren och Roald Dahl, Jacqueline Wilson, den där boken som Britney Spears och hennes mamma skrev, och diverse ungdomsböcker i samma stil...
  • en liten tjej på 2½, vars föräldrar inte läser särskilt mycket själva (vad jag vet).
  • en liten kille, också 2½, där åtminstone mamman inte läser särskilt mycket själv.
Nån som har några förslag?

11 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag, jag, jag har förslag! Till 2½-åringarna tycker jag att du ska köpa Vem är arg? eller Vem bestämmer? av Stina Wirsén. Massor av mer förslag finns hos mig :-)

Catrin sa...

Om tonåringarna är vana läsare kanske de kan gilla Boktjuven (jag har skrivit flera omdömen om den i vår litterära salong http://windupwomen.blogspot.com/). Jag håller på med den just nu och den är nog skriven för vuxna, men jag känner på mig att den kan gillas även av ungdomar. Annars är ju klassiker en klassiker att ge bort, till exempel brukar ju Hjalmar Söderbergs böcker slå an hos unga.

Till småbarnen vill jag liksom Lyran rekommendera Vem är arg och annat av Stina Wirsén. Andra fina böcker är ARG! Glad! och Ledsen! av Johanna Rubin Dranger. En annan bok som mina barn tyckte om i den åldern är till exempel "Gissa hur mycket jag tycker om dig". Och vi började nog också med Mamma Mu om jag inte minns fel.

Min dotter fick "säjer hunden" av Pija Lindenbaum på tvåårsdagen och den var till stor glädje lång tid och plcokas fram ibland fortfarande fast hon hunnit bli fem .

Martina sa...

Lyran: ja, jag har funderat på Stina Wirséns Vem-böcker faktiskt. =)

Catrin: oj, nja, så vana läsare är de nog inte... "Boktjuven" skulle iofs eventuellt kunna funka hos den äldsta, men Söderberg tror jag inte skulle gå hem hos någon av dem.

Sara sa...

Jan Lööfs Matildas katter eller Sven Nordkvists Var är min syster är mycket populära hos min egen tvååring. En liten skär och många små brokiga med fortsättningar är ockå helt sönderläst.

Mrs. B sa...

jag har just beställt två ungdomsromaner av Katarina Kieri, Brontes Jane Eyre samt Austens Förnuft och Känsla till min 15/16-åriga brorsdotter. Hon gillar att läsa och tycker om 'romantiska' böcker, sade hon till mig i somras. Bronte och Austen är nog precis på gränsen till vad hon klarar av just nu, men Kieris böcker, som jag vet att hon inte läst, blir nog helt lagom och de handlar ju faktiskt också om kärlek (titlarna: Dansar Elias? Nej! samt Ingen grekisk gud precis).

Anonym sa...

Torey Haydens böcker kanske skulle passa 17-åringen.

15½ åringen? Svårare, men varför inte Elisabeth Moons Paksenarrion? Starka kvinnor är väl aldrig fel.

Anna Roos "Pastej-tjuven" (Natur & Kultur) kanske för de allra minsta.

Anonym sa...

Katarina von Bredows ungdomsromaner är ett tips till 15-åringen! Jag älskade "Syskonkärlek" när jag var i den åldern, men det finns många fler att välja mellan!

Anonym sa...

Absolut Wirséns böcker till de små, kvittar om det är Vem?-böckerna eller Brokig och skär-böckerna, alla är underbara!

Till den äldsta tjejen skulle "Innan jag dör" av Jenny Downham vara klockren!

15årigen är Von bredow eller Wahldén att föredra. Alla titlar går hem av dessa två.

Lycka till! och uppdatera oss om vad det blev för klappar sen...

Martina sa...

Tack för alla förslag! Nu har jag satt ihop en adlibrisbeställning som jag hoppas kommer att funka. Vad det blev för böcker berättar jag efter jul. =)

Anonym sa...

Jag tror också att Torey Hayden är ett bra förslag till någon som gillar Dave Pelzer!

Anonym sa...

Min brorsdotter älskar älvböckerna av Daisy Meadows.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9132152949
Det finns ganska så många. Fast min brorsdotter är då 6 år nu, även att jag (om jag minns rätt) gav henne sin första älvbok när hon var 4.
kram