11 oktober 2008

Utmaning om boksamling

Amoroso frågar ut i cyberrymden hur vi andra bokbloggare gör när vi samlar på oss böcker. Själv lånar hon numera först på biblioteket och köper sedan de böcker som förtjänar det, dvs. sånt som hon kommer att läsa igen - istället för att urskillningslöst köpa allt som verkar bra och sedan tvingas rensa bort en del!

Och så har vi ju problemet med att man ibland är två personer som ska bidra till den där samlingen, ibland med helt olika smak - och ibland vill partnern ha kvar titlar som man kanske skäms för (som i Amorosos fall).

*Vad består er boksamling av och hur fungerar det att kompromissa?

Tja, jag och min sambo gillar faktiskt ganska liknande genrer - fantasy och i viss mån science fiction. Jag läser förstås även annat, det gör inte han... Eftersom sambon inte är så mycket för det där med "gemensamt ägande" så har vi faktiskt skilda bokhyllor! I hans finns det nästan uteslutande engelskspråkig fantasy (varav en hel del som hör till diverse rollspelsuniversa) samt en del science fiction, också den engelskspråkig. Samt George Orwells 1984, som han fått av mig. =)

I mina bokhyllor står det fantasy, science fiction, skräck, deckare, historiska romaner och en massa annat, mest på svenska men numera även en del på engelska. Ordnat i bokstavsordning efter författarens efternamn! Fast jag har en separat fantasyhylla...

Vi läser nästan aldrig varandras böcker, men vi har en ongoing överenskommelse att om jag nånsin läser hans favoritbok (Beasts in Velvet av Jack Yeovil) så ska han läsa min. Vilken det är behöver jag kanske inte skriva? ;)

Kompromisser är, för att citera sambon, en överenskommelse där ingen blir nöjd.

*Finns det någon strategi i hur ni bygger upp er boksamling och har den ändrats med åren?

"Ni" tolkar jag som "jag", eftersom våra böcker ju är helt skilda från varandra. Och jag gör nog tvärtemot Amoroso - förr lånade jag allt på biblioteket och köpte sedan bara det som jag tyckte var bra, men numera köper jag ganska mycket som jag inte redan läst, bara för att jag lockas av baksidestexten! Det har nog med ekonomi att göra; förr hade jag inte råd att köpa i samma utsträckning helt enkelt...

Då och då gör jag förstås ett felköp och får hem nånting riktigt uselt (Carina Rydbergs Den som vässar vargars tänder och Bret Easton Ellis Lunar Park, till exempel) men då löser jag det genom att ge bort boken till nån i bekantskapskretsen, sälja den på Bokbörsen eller moocha bort den på BookMooch. Även böcker som är ok, men som jag vet att jag inte kommer läsa igen, råkar ut för samma öde. Och i värsta fall (om boken visar sig vara osäljbar) så får den åka till Myrorna eller Röda Korset. Slänga böcker skulle jag aldrig göra!

Och visst, ibland behåller jag böcker som jag antingen inte gillar eller som jag antagligen aldrig kommer att läsa, om jag fått dem i present med en personlig hälsning skriven i. Däribland ett par böcker som jag fått av min farmor som nu är död.

Men jag har inga böcker som jag skäms för - jag står för allt i min bokhylla!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är så imponerad över att du lyckas lista alla dina böcker. Jag har alldeles för många böcker för att klara av det även om jag drömmer om att ha en egen biblioteksdatabas någon gång.

Men, jag kanske ska sätta mig och besvara frågorna.

Amoroso sa...

Oh yes det här var ju superroligt.. Skilda bokhyllor, att jag aldrig har tänkt på det? :-)

Anonym sa...

Jag är ny här bland litteraturbloggarna, har även en egen blogg om ni vill kolla där jag har min egen text och lyrik.

www.textskelett.blogspot.com

Magnus

Martina sa...

Dieva: det var ett jättejobb när jag gjorde listan, men nu är det lätt - nu behöver jag ju bara fylla på när jag köper/får nya böcker! Så ju förr man börjar, desto bättre =).

Amoroso: skilda bokhyllor is da shit! Hur bra som helst.

Magnus: jag kanske kikar in.

Lyrans Noblesser sa...

Jag blev inspirerad av dig att lista alla mina böcker och nu är jag äntligen klar!!! dessutom lärde jag mig Excel på kuppen :-)

Martina sa...

Bra jobbat! Jag borde också lära mig excel, just nu är min kunskap om detta program ganska rudimentär...