13 oktober 2008

Kathy Reichs - Cross Bones

Temperence Brennan goes Da Vinci Code!

Brennan och Ryan åker till Israel för att överlämna ett skelett som varit på vift - det hittades under utgrävningen av Masada på sextiotalet, men fyndet rapporterades inte och skelettet hamnade så småningom i Canada via Frankrike. Väl i Canada blir det så småningom inblandat i ett mordfall som hamnar på Ryans bord; en äldre judisk man, Avram Ferris, blir dödad, och Brennan får ett fotografi på Masada-skelettet tillsammans med ett mystiskt meddelande: det här fotografiet är anledningen till att Ferris är död.

Brennan kontaktar en gammal kollega - en arkeolog - och får veta att detta är sprängstoff; det tvåtusen år gamla skelettet kan skaka hela den kristna världen i sina grundvalar. (Känns temat igen?)

I slutet av boken förklarar Reichs att Cross Bones bygger på verkliga händelser: arkeologerna vid Masada-utgrävningen fann verkligen en grotta med människoben av okänd härkomst, fyndet tystades ner och arkeologer har faktiskt funnit gravar som kan höra till Jesus närmaste familj (också en stor grej i boken). Och visst, det verkar ju helt rimligt - om Jesus verkligen var en historisk person, så måste hans familj ju uppenbarligen ligga begravd nånstans...

I Cross Bones har Brennans och Ryans relation fördjupats ganska ordentligt - jag har inte läst böckerna i ordning, men den här verkar vara en av de senare - trots att de uppenbarligen arbetar tillsammans nästan dagligdags. Det är också en helt ok Reichs-deckare, faktiskt en av de bästa jag läst hittills. Men det jag framför allt tänkte på när jag läste boken var: den här storyn hade jag velat se i ett avsnitt av Bones! Hur kul hade inte det varit? Booths hardcore-katolicism vs. Brennans stenhårda ateism, i ett fall där Jesus uppståndelse (och därigenom hela den kristna tron) står på spel... Det skulle jag vilja se.

Inga kommentarer: