17 december 2007

Bokfemman v. 51

Veckans tema är årets bästa böcker. Nämn dina fem favoriter från årets läslista.
  • Audrey Niffenegger - Tidsresenärens hustru. Inte alls min typ av bok egentligen (eller, det var det iallafall inte förrän jag började med bokbloggen och därigenom började läsa allt möjligt som inte är deckare, skräck, sf eller fantasy). Ska även bli film med Rachel McAdams (hm) och Eric Bana (tja, kanske. Iallafall ett bättre val än Brad Pitt, som jag har hört först var påtänkt för rollen).
  • Elizabeth Kostova - Historikern. Jag har läst recensioner där skribenten tyckte att det här var en dålig bok, vilket jag ställer mig enormt frågande till. Den är ju hur bra som helst. Men så är jag ju historiker i själ och hjärta...
  • Terry Pratchett - Jingo. Jag älskar Pratchett, och Stadsvakten (särskilt kapten Morot) är några av mina favoriter. Hur Pratchett lyckas förena humor och filosofi förstår jag inte, men det går.
  • Nevil Shute - På stranden. En av de sorgligaste böckerna i år. Fruktansvärt tema och en bok jag önskar att de med fingret på den röda knappen läser innan de får för sig att trycka på den.
  • Richard Dawkins - Illusionen om Gud. Bra på grund av sitt ämne snarare än språk eller andra litteraturkriterier. Äntligen någon som ger sig på att försöka bevisa icke-existensen (eller i varje fall icke-betydelsen) av miljoner människors låtsaskompis...
Översatt i poäng får Tidsresenärens hustru och Historikern 5 av 5, de övriga en stark 4:a.

Jag inser att jag inte läst så många "wow, vad bra den är"-böcker i år (nåja, jag kommer inte ihåg allt jag läste innan augusti, men jag har försökt skriva en lista på de böcker jag är säker på att jag läst under 2007). De flesta har varit lite mer "bra (eller till och med jättebra), men inte fantastisk". Kanske för att det blev så många deckare och Da Vincikoden-kopior i våras... nåja, nästa år ska jag iallafall noggrannt dokumentera allt jag läser =).

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ohh, historikern hade jag nästan glömt bort - den var ju hur bra som helst!

Kerstin sa...

Tidsresenärens hustru står på min att-läsa-lista, men jag har faktiskt inte läst nån av de andra på din lista.

//Kerstin

Calliope sa...

Det här har inte alls med bokfemman att göra, men jag såg att du läser Nadels Dödlig rättvisa. Är den bra? Jag har stått och fingrat på den i butiken men inte köpt den eftersom jag varit lite osäker på om det är min typ av bok eller inte. Ser fram emot rapport när du är klar!

Martina sa...

Tja, jag kanske blir klar med den idag (eller imorgon). Till vidare kan jag säga att jag får starka Chicagovibbar (du vet, filmen/musikalen med Rene Zellweiger) av den...

Amoroso sa...

Oh intressant. Köar på Illusionen om Gud, ska bli riktigt intressant att läsa den. Har ett litet inlägg i min blogg om bloggutformning. Lämna gärna en liten kommentar. Hoppas att helgen blir riktigt härlig!