2 oktober 2007

Bokfemman v. 40

Veckans tema för Bokfemman är sagor. Nämn dina 5 favoriter i genren.

En saga är en fantastisk berättelse, vanligen berättad för barn, som ofta handlar om magi, talande djur, förtrollade skatter och mytologiska väsen. Ofta handlar de om moral, och har en slående sensmoral. Prinsar och prinsessor är vanliga, men även fattiga bondpojkar och -flickor, som i sagan får en chans att bevisa sin duglighet för de kungliga. (Från Wikipedia, genom *Malin*)

Jaha ja, sagor, det har man läst många av... men det var ju ett tag sen! Några som jag kommer ihåg är:
  • Sunnanäng - Astrid Lindgren. Det är nånting med mig och sorgliga sagor...
  • Törnrosa - nedskriven av bröderna Grimm. Fast för min del är det nog Disney-versionen som gäller...
  • Den sista är en saga som jag inte vet namnet på... den handlar om två systrar (Anna, heter den äldsta). Deras föräldrar är döda, och de är ute och går i skogen. Då kommer det en fin vagn med rika människor, och de blir så förtjusta i en av flickorna att de bestämmer sig för att ta henne med sig, men Anna blir kvar i skogen. Systern får fina kläder och blir uppfostrad som en prinsessa, och när hon är vuxen gifter hon sig med en kung. Anna bor med en gammal gubbe (kolare?) i skogen, blir brun i hyn och väderbiten. En dag blir den unga drottningen sjuk. Hon sover inte om nätterna utan står bara i fönstret och väntar på att systern ska komma dit. Till slut tror hela kungariket att hon kommer att dö - men då, äntligen, kommer systern (kallad av någon magisk föraning?). Sista raden i sagan ryste jag alltid av när jag läste den... Det är en av hovfolket som viskar till de andra (något i den här stilen): Drottningen kommer att bli frisk! Drottningen får leva, drottningen sover...!
Är det nån som vet vilken saga detta är? Den fanns i en serie sagor om flera band som min mormor hade (antagligen har hon fortfarande kvar dem) och som jag inte tittat i på flera år. Det första bandet var för små barn, och sedan blev sagorna vuxnare och vuxnare allteftersom...

P.S. Precis som *Malin* säger jag också ofta "ja ja, vad är väl en bal på slottet..." =)

2 kommentarer:

Fia sa...

"som sagor plägar vara..." jag gissar att plägar är 'brukar'?

Martina sa...

Det är korrekt.