17 oktober 2007

Bokfemman v. 42

Med anledning av det nyligen utdelade Nobelpriset i litteratur...

Nämn fem författare som du tycker ska få Bokfemmepriset 2007 och motivera varför.
  • Jane Austen. För hennes starka kvinnor som vågar gå sin egen väg (nåja, gifta sig med vem de vill iallafall) trots omvärldens höjda ögonbryn.
  • Michael Moore. För hans ironiska och dräpande kritik av det amerikanska systemet, filmerna inräknade.
  • Douglas Adams. För att han förtjänar det.
  • Eva Ibbotson. För hennes fantastiska barnböcker om spöken och häxor som var några av mina favoriter för ett antal år sedan (J.K. Rowling, släng dig i väggen).
  • Terry Pratchett. För att han definitivt aldrig kommer att vinna Nobelpriset - och för hans skarpsinniga psykolologi.
Bubblare denna vecka är (förstås) Douglas Coupland, som egentligen borde få ett pris för Microslavar bara för att den är så jäkla bra, men jag försökte hålla mig till författare som skrivit flera riktigt bra böcker (LGTG är ju faktiskt fem böcker egentligen...), Roald Dahl, Heinlein, Tolkien... med flera med flera!

Astrid Lindgren får tyvärr stryka på foten den här gången, när jag surfat runt och läst listor denna vecka så har hon, J.K. Rowling och Joyce Carol Oates dykt upp på de flesta. Så även fast jag tycker att hon förtjänar ett Nobelpris, så får hon inget Bokfemmepris av mig...

Inga kommentarer: