8 oktober 2007

Bokfemman v. 41

Temat för veckans Bokfemma är olästa böcker. Nämn 5 böcker som du velat/tänkt läsa länge och motivera varför du inte har läst dem.
  • Joseph Heller - Moment 22. En f.d. pojkväns favoritbok. Har tänkt läsa den i säkert fyra år (och den har stått i min bokhylla nästan lika länge) men av nån anledning lyckas jag aldrig ta tag i det.
  • Neil Gaiman - Stjärnstoft. Min pocketutgåva (som också står i bokhyllan sen flera år) är konstigt tryckt så all text är väldigt nära mitten, på nåt sätt... det gjorde att jag tyckte att det blev besvärligt att läsa den. Men nu har jag sett filmen så nu måste jag väl läsa den ändå.
  • George Orwell - 1984. För att den ska man ha läst. Det har aldrig blivit av bara...
  • J.R.R. Tolkien - De förlorade sagornas bok och Silmarillion. Jag är en dålig Tolkienfantast. Dålig. Har fortfarande inte läst nånting annat än LoTR (och Bilbo), trots att det var tio år och många omläsningar sen jag först läste den. Jag ska.
  • P.D. James - Children of Men. En lite yngre bok på listan (ja, alltså, jag har inte haft den på min lista lika länge som de andra). Tänkte läsa den innan filmen kom; jag till och med lånade den på biblioteket, men det blev aldrig så att jag läste den. Skäms på mig. Ska ta tag i det igen snart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha Moment 22 och 1984 står båda i min bokhylla, olästa :-D

SoR är riktigt bra men de andra ska visst inte vara i samma klass har jag hört.

Children of men skulle jag vilja se iallafall.