3 december 2009

Bokfrågornas ABC - A

Lilla O kommer bara på fler och fler utmaningar! Det här är en ABC-utmaning, det är ju populärt i bokbloggosfären.

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.
Det enda, verkligen det enda, jag kommer på som kan kopplas till Grekland (som jag vet att jag har läst) är Aisopos fabler. Jag har inte läst alla men alla känner väl till åtminstone några? "Pojken och vargen" ("The Boy Who Cried Wolf") är en av dem, eller åtminstone en av fablerna som tillskrivs Aisopos.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.
Jag tror inte att jag nånsin läst en bok skriven av en Adam (däremot av en Adams, i efternamn), och om jag läst en bok OM en Adam så har jag förträngt det. Däremot känner jag ju till böckerna om Eva & Adam av Måns Gahrton, men de kom lite för sent för mig.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?
Hm... Eva Ibbotsons böcker läste jag själv högt för mamma (vi hade lästräningsläxor i skolan, som bestod av att läsa högt för en förälder) men det var långt efter att jag lärt mig läsa. Jag kan inte minnas några böcker som höglästes för mig, men jag är helt säker på att mamma och även mormor läste för mig. Böcker som jag själv läste tidigt var till exempel Lilla huset på prärien, tidigare nämnda Eva Ibbotson, Pettson-böckerna och andra bilderböcker (bland annat olika sagor i bilderboksformat från Barnens bokklubb), Astrid Lindgren och Barbro Lindgren. Av Astrid blev det till exempel (i bilderboksformat) Skinn Skerping - hemskast av alla spöken i Småland, Nils Karlsson Pyssling och Spela min lind, sjung min näktergal.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.
Doris Lessings debutbok Gräset sjunger utspelar sig i Rhodesia (idag Zimbabwe) och handlar om det vita farmarparet Mary och Dick Turner och Marys destruktiva relation till den svarte tjänaren Moses. På grund av sitt kontroversiella tema blev boken förbjuden i Rhodesia och Lessing förbjöds att besöka Rhodesia och Sydafrika.

2 kommentarer:

Lilla O sa...

Gräset sjunger vill jag gärna läsa! Delar också din kärlek till Laura Ingalls Wilder.

Martina sa...

Ja, läs den, den är riktigt bra.