23 december 2009

Bokfrågornas ABC - D

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favoritförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?
Jag läser rätt mycket deckare, så det är svårt att säga en favoritförfattare... men Kathy Reichs, P. J. Tracy, Elizabeth George, Agatha Christie, Dorothy Sayers, Maria Lang och Donna Leon är några av favoriterna. Favoritperson, tja, det är ju den uppenbara: lord Peter Wimsey. Men jag gillar också Leons kommissarie Brunetti, Hercule Poirot och P. J. Tracys Monkeewrench-gäng.

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?
Jag är inte heller nån storläsare av drama, men en av de få pjäser jag läst är Strindbergs Fröken Julie som jag faktiskt gillade väldigt mycket och gärna skulle vilja se på scen. En pjäs som jag sett (dock i filmformat) och gillat är Ibsens Hedda Gabler med Lena Endre i titelrollen.

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?
Bones är ju (väldigt löst) baserad på Kathy Reichs böcker, och det är nog den enda serie jag ser just nu som ö.h.t. har en litterär förlaga... Faktiskt så tror jag att inte en enda av mina andra favoritserier baseras på böcker. Däremot har flera av dem (Buffy, Angel, Star Trek TNG, Arkiv X m. fl.) genererat rätt mycket fan fiction och även "auktoriserad" fiction skriven av "riktiga" författare.

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.
TerryPratchetts Hogfather (Svinvinternatt) utspelar sig på Hogswatchnight, Grisvaktarafton, på Skivvärlden - deras motsvarighet till vår jul. Någon har rövat bort Grisefar och istället måste Döden ta hans plats och dela ut presenter till barnen. Det är nu upp till Dödens dotterdotter, den ytterst kompetenta guvernanten Susan Sto Helit, att leta rätt på Grisefar innan morgonen, för utan Grisefar kommer solen inte gå upp.

2 kommentarer:

Lilla O sa...

Måste pröva Dorothy Sayers!

Martina sa...

Nu när jag har tjatat om lord Peter så ofta, menar du? ;)