23 december 2009

00-talets 10 bästa

Bokstävlarna frågade för ett tag sen om vilka som är 00-talets tio bästa böcker, och det är ju omöjligt att svara på egentligen - jag har ju till exempel ett helt gäng böcker i min oläst-hög som jag är säker på skulle kvala in på listan om jag bara hunnit läsa dem - men jag gör väl ett försök:

Utan inbördes ordning, förstås! (Att några titlar är på engelska och några på svenska, trots att det är en översättning, beror på vilket språk jag läste dem på.)

Dan Simmons - The Terror (2007)
Cormac McCarthy - Vägen (2006)
China Miéville - Perdido Street Station (2000)
J. K. Rowling - Harry Potter och dödsrelikerna (2007)
China Miéville - Un Lun Dun (2007)
Mary Ann Shaffer - Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap (2008)
Neil Gaiman - The Graveyard Book (2008)
John Ajvide Lindqvist - Människohamn (2008)
Elizabeth Kostova - Historikern (2005)
Audrey Niffenegger - Tidsresenärens hustru (2003)

Bubblare: Sara Gruen - Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow (2006), Richard Dawkins - Illusionen om Gud (2006), Scott Lynch - Locke Lamoras lögner (2006), Dick Harrison - Slaveri: Forntiden till renässansen (2006).

2006 var uppenbarligen ett bra bokår; alla bubblare och en på topp 10-listan gavs ut då. I övrigt så känns det sena 00-talet en smula överrepresenterat, jag misstänker att det tidigare 00-talets (2000-2004, ungefär) böcker mestadels försvunnit in i dimman. Innan bloggen hade jag ju tyvärr ingen koll på vad jag läste - men då läste jag nog mest deckare också.

5 kommentarer:

Ann-Marie sa...

Bra lista. Jag ser att du gillar samma sorts böcker som jag!
God Jul!

Martina sa...

God fortsättning!

Anonym sa...

The Terror är jag väldigt sugen på att läsa, nu när jag har läst Drood. Jag antar att den kan rekommenderas?

Annars måste jag bara påpeka hur roligt det är att någon mer än jag har en Gaiman på sin topp-tio-lista. :)

Martina sa...

Ja, läs The Terror! Jag läste ju "tyvärr" den före Drood, så Drood blev en besvikelse eftersom The Terror var så bra.

Micke sa...

6/10 fanns med på min lista också :)