8 december 2009

Enkäter, enkäter!

Jag tror inte att jag svarat på den här tidigare... men det är svårt att veta.

Vilken bok i dina hyllor har du haft längst?
Hm... det kan vara Alex Garlands The Beach, snart tio år. Nej, förresten, det är det inte alls. Jag vet inte riktigt vilken som är äldst, men några som jag har haft i åtminstone 15-17 år är Inte som andra döttrar av Deborah Spungen, En världsomsegling under havet av Jules Verne, Röde Orm av Frans G. Bengtsson och Trollkarlens slott av D. W. Jones.

Vad… läser du just nu? läste du senast? ska du läsa sedan?
Just nu är jag mellan böcker. Igår läste jag Maria Langs Vitklädd med ljus i hår och jag ska börja på Victoria Benedictssons Pengar. (Ok, jag är inte helt mellan böcker. Jag ströläser i Huset vid Plommonån av Laura Ingalls Wilder.)

Vilken bok verkade alla utom du gilla?
Never Let Me Go av Kazuo Ishiguro, till exempel. Den var väl inte dålig men inte jättebra heller, men alla som har läst den verkar hylla den.

Vilken bok intalar du dig själv att du ska läsa?
Alla böcker som finns på min att läsa-lista... men i realiteten så kommer jag inte att läsa alla. Vissa kommer att stå i evigheters evighet, tills jag kommer på bättre tankar och ger bort dem.

Vilken bok som kommer ut inom ett år kommer du prioritera att läsa?
Jag har redan förhandsbeställt George Manns The Immorality Engine som kommer ut nästa höst (i pocket). Trots att jag inte läst bok två ännu.

Sista sidan: läser du den först, eller väntar du tills det är dags?
Aldrig! (Eller-frågor besvaras med JA eller NEJ.) Jag kikar ofta på sidantalet men läser aldrig nånting på sista sidan i förväg.

“Författarens tack”: slöseri med papper och bläck, eller intressant?
Pja... jag läser det oftast inte. Om det inte är t.ex. Terry Pratchett eller likvärdig rolig författare som skrivit det. Eventuellt också Stephen King.

Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?
Jag skulle nog inte vilja byta plats rakt av med en karaktär ur en bok, men däremot gärna hoppa in i en bok och leva där (ett tag). T.ex. Harry Potter-böckerna (förstås), Sagan om Ringen, Lilla huset på prärien, flera av Jane Austens böcker, Belgariaden etc. Men byta plats med... ok, Elinor Dashwood i Förnuft och känsla eller Harriet Vane.

Vilken/vilka författare, som du inte redan har läst, vill du läsa?
Alla? Nä, kanske inte alla. Men rätt många. Exempel: Haruki Murakami, Paul Auster, Poppy Z. Brite, Michael Chabon, Tawni O´Dell, Donna Tartt - för att nämna några från SUB:en.

Vilken/vilka böcker i dina hyllor har du haft sedan du gick i skolan?
Väldigt många. (Skolan, förresten? Grundskolan, gymnasiet eller universitetet? Om det är det sistnämnda som gäller så: nästan alla.) Axplock:

Adams, Douglas - Liftarens guide till galaxen
Bengtsson, Frans G. - Röde Orm
Crichton, Michael - Jurassic Park
Ende, Michael - Den oändliga historien
Gaarder, Jostein - Spelkortsmysteriet
Garland, Alex - The Beach
Jones, Diana W. - Trollkarlens slott
Jones, Diana W. - De sju makterna
Spungen, Deborah - Inte som andra döttrar
Stevenson, Robert Louis - Skattkammarön
Tolkien, J. R. R. - Sagan om Ringen
Tolkien, J. R. R. - Sagan om De två tornen
Tolkien, J. R. R. - Sagan om Konungens återkomst
Verne, Jules - En världsomsegling under havet
Widerberg, Siv och Artén, Anna - Kärlek och uppror

Plus en hel del av Stephen King, Dean Koontz, Agatha Christie, Maria Lang.

Vilken/vilka böcker har fått följa med dig på flest resor?
Jag reser väldigt lite, men senast fick bland annat The Last Gospel av David Gibbins samt, hm, Bare Bones (tror jag det var) av Kathy Reichs följa med (ner till Trelleborg).

Fanns det någon obligatorisk läsning som du hatade i skolan, men som visat sig vara riktigt bra tio år senare?
Nä, The Firm av John Grisham är fortfarande lika dålig.

Stephen King eller Anne Rice?
Jag har inte läst Anne Rice, så uteslutningsmetoden kräver att jag svarar Stephen King. Vilket jag förmodligen skulle ha svarat ändå, eftersom King var min husgud i tonåren.

Begagnade eller sprillans nya böcker?
Det spelar inte så stor roll. Båda har sin charm.

Har du sett en film som visade sig vara bättre än originalet, det vill säga boken?
Ja, det tror jag... fast, um, jag minns inte vilken/vilka det kan ha varit. Det finns dock en hel del filmer baserade på böcker där jag gillat både boken och filmen, men på olika sätt: Sagan om Ringen, I am Legend, Ronja Rövardotter, Stardust, Charlie and the Chocolate Factory, Förnuft och känsla, Övertalning, Stolthet och fördom (miniserien)... Om jag ska välja nån så måste jag säga att jag faktiskt tyckte att miniserien Stolthet och fördom är bättre än boken. *Uppdaterat* Ha, nu kom jag på en! Filmen Angels & Demons var faktiskt mycket bättre än boken. Trots Tom Hanks.

Finns det någon vars boktips du alltid lyssnar på?
Bokhore-Helena. Eller, ja, till 90% iallafall, jag brukar zona ut när det gäller chick lit.

Rekommendera en bok eller en serie:
Ugh! Pressure, much? För att inte nämna den uppenbara (Microslavar förstås) så kör jag på en annan favorit (som dessutom snart är bioaktuell, passa på att läsa den nu alltså!): Vägen av Cormac McCarthy.

Upphittad här.

2 kommentarer:

Lillemor sa...

Vilken fantastiskt trevlig blogg du har! Blir nyfiken på flera böcker som du nämner.
Så klart man inte läser slutet först!
Jo i ett fall kan det vara tillåtet - om boken inte är tillräckligt bra för att man ska orka läsa ut den...
Då får man kika - om man tycker det är mödan värt!
Jag startade faktiskt en bokblogg bland mina vänner - får ta tag i det igen. Eller så kommer vi till dig!
http://booksetc.lillemor.net

Martina sa...

Tack tack! Kul att du gillar den.

Jo, jag kikar ibland på slutet om jag ändå inte tänkt läsa ut boken... men för det mesta inte, för då är jag oftast inte så nyfiken på hur den slutar.