23 december 2009

Nobelpristagarutmaning 2010

Theresan fortsätter med sin Nobelpristagarutmaning nästa år, och jag tänkte försöka hänga på (det gick ju lite si och så med årets utmaning - två av fem författare lästa, men det kanske hinner bli tre om jag lyckas ta tag i Kertész innan nyår).

2010 ser det ut såhär:

1. Nadine Gordimer - Läses januari till mars
2. Orhan Pamuk - Läses mars till maj
3. Gao Xingjian - Läses maj till augusti
4. Sigrid Undset - Läses augusti till oktober
5. Jean-Marie Gustave Le Clézio - Läses oktober till december

Av dessa fem har jag faktiskt börjat på Pamuk en gång i tiden (Snö) men jag orkade inte läsa klart den. Jag funderar på att testa Den vita borgen den här gången, eller kanske Mitt namn är röd.

4 kommentarer:

Fia sa...

Jag själv tror jag ska passa på å läsa litet Selma Lagerlöf och kanske den där fantasyförfattaren som fick nobelpris som jag aldrig vet vem det är...

Martina sa...

? Den enda jag kan tänka mig är Doris Lessing, hon har skrivit science fiction.

Fia sa...

Jag måste nog fråga Simon igen...

Anonym sa...

Pamuks Istanbul är ganska trevlig faktiskt. Prova den.