16 december 2009

Bokfrågornas ABC - C

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?
Chick-lit, tja, det är böcker skrivna av kvinnor för kvinnor, som oftast handlar om yngre kvinnor som shoppar för mycket och har ångest över att de inte har skaffat en partner än. Väldigt ytliga och tämligen hjärndöda, för det mesta (både böckerna och huvudpersonerna). Helt otippat *hrm* så gillar jag inte chick-lit även fast jag faktiskt har läst en som var helt ok, I dina kläder av Jane Green. Men jag är inte särskilt intresserad av romantik vare sig i böcker eller filmer och jag tycker varken att en ny 10 000 dollars-handväska eller en ny karl är svaret på frågan om livet, universum och allting. Och att läsa om nåns viktnojjor är inte kul det heller, särskilt om det är tre kilo det handlar om - vilket det brukar vara.

2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.
Lord Peters smekmånad (Busman´s Honeymoon) av Dorothy Sayers börjar med vigseln mellan Harriet Vane och lord Peter Wimsey, ett bröllop som lord Peter och läsaren har väntat på i nästan sex år.

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut. Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?
Rorschach i Watchmen av Alan Moore. Nu har jag visserligen inte läst serien men tror mig ändå veta att han porträtteras ganska bra i filmen Watchmen (2009). Outlaw och vigilante i ett. John Constantine i Hellblazer är också en fantastisk antihjälte, och nu pratar jag faktiskt serien här. Filmen (Constantine med Keanu Reeves) är väl ok men ingenting mot serien.

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!
Jag tycker att televisionen är mycket lärorik. Varje gång någon sätter på den, går jag in i ett annat rum och läser en bok. - Groucho Marx

3 kommentarer:

Christoffer sa...

Här är ett annat favoritcitat från Groucho Marx:

Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.

Detta citat ska finnas inhugget på biblioteket i Vancouver, Kanada.

svartanova sa...

Å så roligt att jag har för ovanlighetens skull har läst en av böckerna på din shortlist. Jag läser ju ofta "lättare" litteratur, men Mannen utan öde gillade jag verkligen. :)Ska bli kul att se vad du som har större erfarenhet av litteratur tycker om den.

Martina sa...

Christoffer: haha, den var bra. =)

Svartanova: mja, jag vet inte om jag har större erfarenhet av litteratur - jag läser också ganska mycket "lättare" böcker.