3 december 2009

Men jag har ju glömt!

Jag tänkte ju presentera nästa års läsutmaning, den som ska ersätta Klassiska kvinnor, den 1 december men det föll helt bort ur minnet... så, några dagar försenat ger jag er:

Skrivande svenskor - kvinnliga författare 1900-1950.

Upplägget kommer se lite annorlunda ut den här gången. Istället för en utvald bok kommer jag istället lista två stycken, och då får man välja vilken av dem man vill läsa - och om man vill så kan man läsa båda! Men precis som tidigare är det två månader per författare, dvs. sex författare läses under 2010, och ordningen är kronologisk efter böckernas utgivningsår. Nåja, någorlunda kronologisk iallafall.

Januari-februari

Selma Lagerlöf (1858-1940)
Herr Arnes penningar (1904)
Liljecronas hem (1911)

Mars-april

Elin Wägner (1882-1949)
Pennskaftet (1910)
Åsa-Hanna (1918)

Maj-juni

Maria Sandel (1870-1927)
Virveln (1913)
Droppar i folkhavet (1924)

Juli-augusti

Agnes von Krusenstjerna (1894-1940)
Den blå rullgardinen (1930, första delen i Fröknarna von Pahlen)
Fattigadel (1935, första delen i Fattigadel)

September-oktober

Moa Martinsson (1890-1964)
Kvinnor och äppelträd (1933)
Drottning Grågyllen (1937)

November-december

Stina Aronsson (1892-1956)
Medaljen över Jenny (1935)
Hitom himlen (1946)

Urvalet har skett ytterst subjektivt; jag har valt ut böcker som jag själv tycker verkar bra. När det gäller Selma Lagerlöf, till exempel, tog jag två av hennes "mindre kända" romaner (mindre kända än t.ex. Jerusalem och Gösta Berlings saga, alltså), och apropå Moa Martinsson så valde jag en socialrealistisk och en historisk roman.

Hur låter det här? Är det någon som är intresserad av att hänga på? Borde jag byta ut nån av böckerna, eller rentav nån av författarna? Andra synpunkter?

16 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag är jättenöjd och anmäler mig omedelbart. Herr Arnes penningar är en häftig spökhistoria som gott kan representera Selma, Liljekronas hem har jag inte läst så det passar bra. Pennskaftet står redan i bokhyllan och väntar, liksom Droppar i folkhavet och Krusenstjernas Pahlensvit. Kvinnor och äppelträd är oerhört bra och Stina Aronsson har jag kikat på ett tag. Perfekt sammansättning, i mitt tycke!

Ingrid sa...

Jag vill också gärna hänga med- lite av och till. Jag tycker om ditt upplägg- Maria Sandel t ex har jag inte läst något av- det ska bli spännande. Så roligt att du tar med Stina Aronson- "Hitom himlen" är en helt underbar bok....

Vixxtoria sa...

Jag vill inte hänga på så där officiellt, men det kan mycket väl hända att jag läser någon av de här böckerna under året, och hoppar in i diskussionen eller med ett blogginlägg då och då.

Urvalet tycker jag ser jättefint ut! Flera stycken som jag inte alls läst, men länge tänkt att jag skulle ge mig på (Wägner och Aronsson). Faktum är att jag bar har läst två böcker på listan (Herr Arne och Kvinnor och äppelträd), och Liljecronas hem kan jag mycket väl tänka mig att läsa ganska snart, precis som Lyran. Vi får se vad det kan bli, men jag hoppas att många (andra) hänger på så där officiellt!

Therese sa...

Jag är med såklart! Hoppades att du skulle fortsätta med en liknande utmaning som i år! =)

Martina sa...

Lyran: kul att du tycker det! Ja, jag har också Droppar i folkhavet och de två första Fröknarna von Pahlen-böckerna hemma.

Ingrid: jag måste ju vara lite lokalpatriotisk - Stina Aronsson har ju starka band till Norrbotten/Luleå!

Vixxtoria: precis som det här året så kan man ju haka på lite när man vill, det är många som bara har läst en eller ett par av böckerna.

Therese: kul!

Ann-Marie sa...

Kul idé. Själv kommer jag att utmana mig själv med att läsa 12 böcker som är inköpta före 2009 och ännu inte lästa?! Håller på att sammanställa lista. Kommer snart på min blogg www.minhylla.blogspot.com

Martina sa...

Oj oj, det borde jag egentligen också göra - min äldsta olästa bok fyller 10 år i mars.

violen sa...

I förra utmaningen lyckades jag ju med att inte läsa nånting alls, men eftersom jag är optimist så tänker jag anmäla mig. Jag tycker också om urvalet och anser att svenska kvinnor bör läsa svenska kvinnliga författare i större omfattning än vad som sker nu. Så jag lägger upp det på sidan och ser hur det går!!!!

Martina sa...

Violen: bättre lycka den här gången!

Anonym sa...

Jag är gärna med ett år till.

Jenny sa...

Jag hoppar gärna på det här. Det ser väldigt spännande ut och jag ser fram emot att läsa böckerna. Nu skall jag bara lista ut vilka jag ska läsa också. :) Har nämnligen inte läst någon av dem.

Martina sa...

Bokpaula och Jenny: välkomna!

Camilla sa...

Jag tänker försöka vara med och läsa årets kvinnliga författare du har listat. Har ännu inte läst Pengar av Bendictson men har tänkt att göra det snarast och sen hoppar jag på årets utmaning. Camilla

Camilla sa...

Jag tänker försöka vara med och läsa årets kvinnliga författare du har listat. Har ännu inte läst Pengar av Bendictson men har tänkt att göra det snarast och sen hoppar jag på årets utmaning. Camilla

Ann-Sofie på OOOFbok sa...

Hej! Jag hittade just den här läsutmaningen och hoppar på. Jag tar Herr Arnes penningar - en bok som på gymnasietiden fick mig att avsky Selma L. Men nu är det väl ändå dags att...

Martina sa...

Kul att du vill haka på!